H&M:s plan: E-handeln ska gå om butiksmarknaderna

H&M:s butiker kommer på sikt att bli underordnade e-handeln sett till antal marknader.

Exakt när Hennes & Mauritz e-handel kommer att finnas på alla företagets marknader är inte bestämt, men på sikt ska modejättens e-handel till och med finnas på fler marknader än där företaget har butiker.

E-handel på de starkaste marknaderna

Det framkommer i en intervju som Nyhetsbyrån Direkt har gjort med H&M:s VD Karl-Johan Persson. Ifall H&M ska stänga butiker på en del marknader så att bara e-handeln blir kvar, eller om H&M planerar att öppna e-handel på marknader där företaget inte har några butiker, framgår dock inte. 

Annons

Enligt intervjun ska H&M i år expandera sin e-handel till Filippinerna och Cypern, vilket innebär att företaget vid årets slut kommer att ha onlinehandel på 43 av sina totalt 69 butiksmarknader.

- Ett annat sätt att mäta är att H&M vid årsskiftet kommer att ha onlinehandel på marknader som står för drygt 90 procent av koncernens totala försäljning, skriver Nyhetsbyrån Direkt.

Satsar på e-handel i Indien

Redan nästa år väntas onlineexpansionen fortsätta med bland annat Indien, ett land som av flera sakkunniga har pekats ut som en av världens för närvarande starkast framväxande e-handelsmarknader.

Sedan början av 2017 har H&M haft som mål att öka sin omsättning med 10-15 procent per år i lokal valuta. Det målet ersatte det tidigare målet, som gick ut på att antalet H&M-butiker skulle öka varje år. Företaget har inte gjort någon hemlighet av att e-handel och omnikanalssatsningar ska bidra till tillväxten, men nu lyfter Karl-Johan Persson även fram att koncernens nya varumärken ska vara med och bidra.

Lanserar nytt varumärke nästa år

Så sent som i förra veckan lanserade H&M till exempel Arket, vars e-handel direkt rullades ut på 18 marknader.

- Vi kommer att lansera ett nytt varumärke nästa år och vi tittar på fler. Vi har gjort det framgångsrikt med COS och Stories och nu med Arket. Jag tror att vi kommer att fortsätta att göra det under många år. Det är en väldigt viktig del av vår tillväxtstrategi, säger Karl-Johan Persson.

Annons