Annons

HUI om Kemikalieskatten: Kemikalieskatten skulle förändra teknikindustrins miljöpåverkan - men hur blev det egentligen?

HUI om Kemikalieskatten: "Effekterna är försumbara"

2018-09-12 09:55

"En pyrrhusseger".

Kemikalieskatten, som infördes sommaren 2017, har inte fått avsedd effekt och ska ha inbringat runt 1,1 miljarder mindre än vad staten hade räknat med. Den slutsatsen drar HUI Research, efter att ha undersökt saken på uppdrag av ElektronikBranschen, Svensk Handel och EHL, som representerar vitvarubranschen.

"Effekten i värsta fall negativ"

HUI har nu presenterat sin utvärdering av skattens effekter på marknaden och är kritiska på flera punkter. När det gäller det ekonomiska så konstaterar institutet att regeringen i den förberedande statliga utredningen räknade med att skatten skulle inbringa 2,4 miljarder kronor årligen till statskassan samt en minskad försäljning av elektronikvaror på 4,5 procent per år. Man menade också att fler skulle välja att handla svenskt och att den obeskattade internationella e-handeln skulle minska med 0,4 procent. Så blev det inte, menar HUI.

- Utvärderingen från HUI Research visar att staten varit för optimistiska i sina beräkningar av skatteintäkterna som skulle uppgå till 2,4 miljarder, men i själva verket endast landat på knappt 1,3 miljarder under första året., skriver institutet och fortsätter:
- Ser man även till skattens följdeffekter på statskassan, exempelvis uteblivna momsintäkter, är den statsfinansiella effekten marginell och kan i värsta fall vara negativ.

E-handlarna starkt kritiska

Här på Ehandel.se har vi flera gånger rapporterat om e-handlarnas upprördhet över just kemikalieskatten, som många menade var både orättvis och verkningslös. 

LÄS ÄVEN: Ehandlarna rasar mot kemikalieskatten

När vi sedan följde upp saken efter skattens införande hade de e-handlare som vi tidigare har kontaktat inte ändrat åsikt, utan stod fast vid att skatten, enligt deras åsikt, inte fyllde sin funktion.

LÄS ÄVEN: Så slog kemikalieskatten mot e-handeln

Annons
Annons

"Slår enögt mot svenska handlare"

E-handlarna får nu medhåll av HUI, som inte heller spar på krutet när de sammanfattar Kemikalieskattens uteblivna effekter på miljön.

- Införandet av kemikalieskatten har visat sig vara en pyrrhusseger. Både skatteintäkterna och miljöeffekterna är försumbara. Däremot vet vi med säkerhet att kemikalieskatten slår enögt mot svenska handlare, vilket driver jobb och företag ut ur landet”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Men enligt HUI är det inte nog med att skatten inte inbringar de inkomster som den var tänkt att göra. Den kan till och med ha en negativ effekt på statsfinanserna, menar man. 

- Ser man även till skattens följdeffekter på statskassan, exempelvis uteblivna momsintäkter, är den statsfinansiella effekten marginell och kan i värsta fall vara negativ.

"Kommer att växa explosionsartat"

På branschorganisationen EHL är man fortsatt kritiska till att skatten är kvar.

- Det är idag oerhört enkelt för konsumenter att handla från utlandet. Att köpa sin dammsugare eller sina hörlurar från Tyskland är idag inte krångligare än att köpa dem från en svensk aktör. Kemikalieskattens konkurrensnackdel för svenska företag blir därför betydande. Dessutom är e-handeln från utlandet fortfarande i sin linda och kommer att växa explosionsartat under de närmaste åren, säger EHL:s ordförande Kent Oderud.

HUI menar att skatten till och med har fått en negativ effekt på antalet arbetstillfällen, som ska ha minskat med hundratals.

- Enligt våra beräkningar leder skatten till högre priser i Sverige, jämfört med i andra länder. Även skattens effekter på utlandshandeln ser ut att ha underskattats av regeringens utredning. Kemikalieskatten leder till lägre marginaler för svenska företag, samt mellan 600 och 1 400 färre arbetstillfällen i branschen, sammanfattar institutet sina slutsatser. 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Logistikaktör laddar för BF-rekord men tillväxten saktar in

Logistikaktör laddar för BF-rekord men tillväxten saktar in

Förutspår svagare ökning än förra året.

Tekla Acs på Aim'n tog hem Årets kvinnliga stjärnskott

Tekla Acs på Aim'n tog hem Årets kvinnliga stjärnskott

Marcus Wikström på Maria Nila tog hem huvudpriset.

Blocket lanserar köpknapp - kunderna vill klicka hem bilen

Blocket lanserar köpknapp - kunderna vill klicka hem bilen

Bilförsäljningen är på väg ut på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop

Siktar på en kvarts miljard nästa år.

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

Men det blir svårt att upprepa samma tillväxtexplosion som förra året.

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

"En vacklande finansiering av bolagets starka tillväxt".

Annons
Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta