Annons

HUI om Kemikalieskatten: Kemikalieskatten skulle förändra teknikindustrins miljöpåverkan - men hur blev det egentligen?

HUI om Kemikalieskatten: "Effekterna är försumbara"

2018-09-12 09:55

"En pyrrhusseger".

Kemikalieskatten, som infördes sommaren 2017, har inte fått avsedd effekt och ska ha inbringat runt 1,1 miljarder mindre än vad staten hade räknat med. Den slutsatsen drar HUI Research, efter att ha undersökt saken på uppdrag av ElektronikBranschen, Svensk Handel och EHL, som representerar vitvarubranschen.

"Effekten i värsta fall negativ"

HUI har nu presenterat sin utvärdering av skattens effekter på marknaden och är kritiska på flera punkter. När det gäller det ekonomiska så konstaterar institutet att regeringen i den förberedande statliga utredningen räknade med att skatten skulle inbringa 2,4 miljarder kronor årligen till statskassan samt en minskad försäljning av elektronikvaror på 4,5 procent per år. Man menade också att fler skulle välja att handla svenskt och att den obeskattade internationella e-handeln skulle minska med 0,4 procent. Så blev det inte, menar HUI.

- Utvärderingen från HUI Research visar att staten varit för optimistiska i sina beräkningar av skatteintäkterna som skulle uppgå till 2,4 miljarder, men i själva verket endast landat på knappt 1,3 miljarder under första året., skriver institutet och fortsätter:
- Ser man även till skattens följdeffekter på statskassan, exempelvis uteblivna momsintäkter, är den statsfinansiella effekten marginell och kan i värsta fall vara negativ.

E-handlarna starkt kritiska

Här på Ehandel.se har vi flera gånger rapporterat om e-handlarnas upprördhet över just kemikalieskatten, som många menade var både orättvis och verkningslös. 

LÄS ÄVEN: Ehandlarna rasar mot kemikalieskatten

När vi sedan följde upp saken efter skattens införande hade de e-handlare som vi tidigare har kontaktat inte ändrat åsikt, utan stod fast vid att skatten, enligt deras åsikt, inte fyllde sin funktion.

LÄS ÄVEN: Så slog kemikalieskatten mot e-handeln

Annons
Annons

"Slår enögt mot svenska handlare"

E-handlarna får nu medhåll av HUI, som inte heller spar på krutet när de sammanfattar Kemikalieskattens uteblivna effekter på miljön.

- Införandet av kemikalieskatten har visat sig vara en pyrrhusseger. Både skatteintäkterna och miljöeffekterna är försumbara. Däremot vet vi med säkerhet att kemikalieskatten slår enögt mot svenska handlare, vilket driver jobb och företag ut ur landet”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Men enligt HUI är det inte nog med att skatten inte inbringar de inkomster som den var tänkt att göra. Den kan till och med ha en negativ effekt på statsfinanserna, menar man. 

- Ser man även till skattens följdeffekter på statskassan, exempelvis uteblivna momsintäkter, är den statsfinansiella effekten marginell och kan i värsta fall vara negativ.

"Kommer att växa explosionsartat"

På branschorganisationen EHL är man fortsatt kritiska till att skatten är kvar.

- Det är idag oerhört enkelt för konsumenter att handla från utlandet. Att köpa sin dammsugare eller sina hörlurar från Tyskland är idag inte krångligare än att köpa dem från en svensk aktör. Kemikalieskattens konkurrensnackdel för svenska företag blir därför betydande. Dessutom är e-handeln från utlandet fortfarande i sin linda och kommer att växa explosionsartat under de närmaste åren, säger EHL:s ordförande Kent Oderud.

HUI menar att skatten till och med har fått en negativ effekt på antalet arbetstillfällen, som ska ha minskat med hundratals.

- Enligt våra beräkningar leder skatten till högre priser i Sverige, jämfört med i andra länder. Även skattens effekter på utlandshandeln ser ut att ha underskattats av regeringens utredning. Kemikalieskatten leder till lägre marginaler för svenska företag, samt mellan 600 och 1 400 färre arbetstillfällen i branschen, sammanfattar institutet sina slutsatser. 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta