Annons

Handelsjättens Click&Collect löstes med besök i Estland Walmart på besök i Viljandi, Estland

Handelsjättens Click&Collect löstes med besök i Estland

2017-07-06 10:01

Lösningen rullas nu ut i ett dussintal butiker.

Världens största detaljhandlare, Walmart, satsar som vi vet allt mer på e-handel för att stävja konkurrenten Amazons framfart. Satsningarna sägs dock leda till att allt fler kunder tar sig till Walmarts butiker, inte för att shoppa utan för att hämta sina e-handlade varor.

Det må vara trevligt att de får allt mer snurr på e-handeln men någon eller något måste förstås förse kunderna med sina paket. Walmarts lösning på detta “problem” har fört dem till Estland av alla ställen. Detta är dock inte så konstigt för två typer av spännande e-handelsteknik utvecklas faktiskt där, den ena är förstås Starship-robotarna men den andra är Cleverons stora pakettorn.

Pakettornet, som kallas PackRobot, fungerar som ett vanligt paketskåp men med mer avancerade funktioner och framför allt så kan det rymma en hel del fler paket än ett vanligt skåp.


Celeverons paketskåp i Walmart-kostym (notera taket)

Annons
Annons

Walmart skickade nyligen en delegation till Estland för att diskutera framtidens click&collect med Cleveron. Efter ett mindre test i slutet av förra året i en butik i Bentonville, Arkansas, med en PackRobot ifrån Cleveron så ska nu Walmart rulla ut robottornen i ett dussintal av sina butiker i USA.

Detaljhandlaren har alltså kommit till slutsatsen att dessa gigantiska torn, i testbutiken ser det nämligen ut som att Walmart fått göra hål i taket, är rätt lösning på deras click&collect-verksamhet.

- Cleveron har varit en bra affärspartner för oss. Så vi vill tillsammans fortsätta att utforska vilka möjligheter som finns i USA och på andra ställen, sade JP Suarez, Walmarts Executive Vice President, under besöket i Estland.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta