Analys: Helgshopping via mobilen ökar explosionsartat

Nätkonsumenterna beter sig mycket olika under arbetsveckan och helgen enligt Ehandel.se Analytics.

Andelen konsumenter som använder sin mobiltelefon för att e-handla ökar i rask takt. Senast i början av februari gav vi en inblick i den mobila e-handeln. Vi tänkte nu titta närmare på hur folk använder sina mobiltelefoner under veckodagarna.

Mobilfest på helgen

Genom att visualisera andelen besök till e-handlare ifrån datorer, mobiltelefoner och surfplattor kan vi snabbt se att något dramatiskt händer under helgerna.

Annons


Under helgen sjunker desktop som en sten (Källa: Ehandel.se Analytics)

I slutet av veckan med start på fredagen så sjunker de som besöker nätbutiker från vanliga datorer med cirka 10 procentenheter. I stället börjar man fönstershoppa med sin mobil eller surfplatta. Framför allt tar mobilerna här en större andel.

Jämför vi de sista veckorna 2014 (v48-51) med samma period 2015 så har mobiltelefonernas andel av trafiken till e-handlare ökat med 9-10 procent under lördagen och söndagen. Andelen som surfar in på en nätbutik med sin mobil växer totalt sett och blir allt starkare under helgerna.

Mobilköpen ökar dramatiskt

Totala andelen e-handelsbesök via en smartphone har även vuxit ifrån 30 procent under 2014 till 39 procent 2015. Andelen av dessa som faktiskt lägger en order är dock något lägre. Ungefär 19 procent av alla onlineorder under 2014 lades via en mobiltelefon. En siffra som under förra året ökade dramatiskt till 27 procent.


Utvecklingen för mobilen är tydlig (2016 tom 14 februari)

Under detta året kan vi faktiskt se att tillväxten kring mobiltelefoner och e-handel fortsätter att växa. Från den 1 januari till den 14 februari 2016 har besöken ifrån mobiltelefoner ökat till hela 42 procent. Samtidigt är det nu 32 procent som slutför sitt köp via en smartphone.

Annons