Hemligheten bakom Lykos nya turbosnabba e-handel

Teknik ifrån Facebook ska vara en del av den magiska såsen.

I förra veckan skrev vi om Lykos nya e-handelssida vars primära nyhet var snabbheten. Det är förstås inte ovanligt att en nyutvecklad sida är snabbare än den förra men Lykos har fått flera i branschen att haja till.

Uttalanden som "bästa prestandan jag sett" har förekommit i bland annat sociala medier. Sidan känns lite som en app mer än en klassisk webbsida. E-handelsleverantören Avensia står bakom nya Lyko.se och vi kontaktade deras arkitekt och lead developer, Anders Ekdahl, för att reda ut vad det är för "magisk sås" bakom lanseringen.

Annons

Sidan ska vara en blandning av tekniker som React, Redux, TypeScript, Googles Service Workers med mera. Avensia kallar det hela för SCOPE och "teknik ifrån Facebook" ska göra sajten otroligt snabb, meddelar företaget. Då är det React man talar om, men enligt Anders Ekdahl är det bara en del av helheten.

Hur spelar Facebooks ramverk React in i det hela?

- React är en viktig komponent i det hela, dels för att det har beprövad och bra prestanda men också för att det gör vårt jobb som utvecklare enklare än väldigt många andra verktyg. Men viktigt att påpeka är att SCOPE inte står och faller med React. Vi hade utan större bekymmer kunnat byta ifall det skulle komma något med ännu större fördelar, säger Anders Ekdahl.

"Frustration över dagens sajter"

Vi frågade även Anders hur de kommit fram till denna blandning av tekniker och inspirationen bakom sägs komma ifrån dagens mobila appar.

- Vi kände en frustration i användarupplevelsen på dagens e-handelssiter. Vi tittade mycket på skillnaden mellan upplevelsen i mobilappar och den på webben, och konstaterade att det finns väldigt mycket att hämta i hur native appar byggs. Så det vi ville göra var att plocka det bästa från hur appar funkar och det bästa från hur webben funkar, säger Anders Ekdahl, och fortsätter:

- När vi väl visste hur vi ville att det skulle fungera var det ganska enkelt att plocka ut de bästa verktygen för de olika utmaningarna vi hade.

"Stora poängen är inte offline"

Utöver att sidan är snabb så säljer Avensia in att den även fungerar offline, alltså utan uppkoppling. Kunderna kan förstås inte handla offline men ska kunna fortsätta fönstershoppa. Denna funktion ska dock endast fungera fullt ut i webbläsaren Google Chrome än så länge. Apple ska dock vara på väg med stöd för fullständiga offline-funktioner.

- Det som gör att det fungerar offline är att SCOPE fungerar som en app, att all logik som behövs för att visa alla sidor finns lokalt i din enhet. Och när vi då sparar produkt-data lokalt så kan vi visa upp den utan nätverk. Men den stora poängen är egentligen inte offline à la flygplansläge eftersom du ändå inte kommer kunna genomföra något köp. Det intressanta är att göra så att användarupplevelsen inte ska vara så hårt knuten till hur bra täckning du har, säger Anders Ekdahl.

Annons

Varför känns sidan så snabb? Vad är den största anledningen?

- Det finns egentligen ingen enskild anledning som är mycket större än de andra. Prestanda är något man kontinuerligt måste arbeta med, och den har inte kommit gratis för oss. Det är många timmars slit, envishet och noggrannhet som gett det resultatet.

Annons