Hemtex satsar på AR – hoppas på färre returer

Inredning med hjälp av mobilen.

Inrednings- och textilföretaget Hemtex såldes nyligen av ICA Gruppen till det norska bolaget Kid. Samma dag avslöjades planer på nya fysiska butiker och nu kommer nästa nyhet.

LÄS ÄVEN: Köpte Hemtex av ICA - planerar att öppna 20 nya butiker

Annons

Hemtex har nämligen lanserat en ny funktion som bygger på AR - Augmented Reality. Funktionen uppges göra det möjligt för kunderna att inreda sitt hem med hjälp av sin iPhone. Enkelt förklarat använder man mobilens kamera för att placera ut möbler i en illustrerad bild av hemmet. På så sätt ska man få en uppfattning om hur produkterna passar ihop med övrig inredning redan innan man köper dem.

- Tanken är att ge våra kunder en starkare shoppingupplevelse att grunda sitt köp på, säger Matilda Källman, Digital Content Manager på Hemtex, i ett pressmeddelande.

Ska leda till ökad konvertering

Meningen är att AR-tjänsten ska sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel. En annan förhoppning är att returerna ska bli färre när kunderna redan från början får en bättre uppfattning av hur produkterna kommer att passa in i deras hem.

- Tjänsten lanserades nu i maj och vi hoppas såklart att den gör succé med ökad konvertering, färre returer och ännu fler nöjda kunder, säger Matilda Källman.

Hemtex AR-satsning fungerar i dagsläget endast på iPhone och iPads med IOS 12 eller senare via webbläsaren Safari.

LÄS ÄVEN: Hemtex stängde 8 butiker - ökade e-handeln med 47 procent

Annons