Annons

Hon ska göra 100-årigt företag bäst på nätet Erika Skalman

Hon ska göra 100-årigt företag bäst på nätet

2018-07-12 08:40

"Målet är att vara branschens bästa e-handel".

För lite drygt ett år sedan öppnade det klassiska företaget Fredells Byggvaruhus en egen e-handel efter mer än ett sekel i branschen. Och av allt att döma var den nya nätbutiken på tårna direkt. Det dröjde nämligen inte länge förrän Fredells flyttade fram positionerna inom bland annat logistiken.

LÄS ÄVEN: E-handel efter 114 år - levererar nu innanför dörren

Nu gör Fredells Byggvaruhus ännu en satsning på sina digitala tjänster. Företaget har nämligen anställt Erika Skalman som ny e-handelschef.

Ska ta varumärket till nätet

Hon kommer närmast från smyckeskedjan Glitter, där hon som e-handelschef bland annat har etablerat Glitters nordiska e-handelsplattform. Hon har också arbetat som landskoordinator och teamleader på e-handelsföretaget Footway.

Annons
Annons
- Jag ser fram emot min nya tjänst som kommer att ha ett tydligt fokus på försäljning och där jag kommer att inrikta mig på att överföra Fredells starka varumärke till nätet. Vi ska lägga lika stor vikt vid service, kvalitet och kunskap online som vi gör i våra fysiska varuhus. Oavsett kanal ska vi erbjuda en fantastisk Fredells-upplevelse. Målet är att vara branschens bästa e-handel, säger Erika Skalman i ett pressmeddelande.

Smycken och byggvaror får kanske ses som två ganska olika branscher, men Erika Skalman menar att likheterna mellan hennes gamla och nya företag är flera.

- Precis som Glitter är Fredells starkt butiksstyrt i grunden med rutiner och tankesätt som behöver överföras till digitala kanaler. Båda varumärkena har dessutom ett omfattande sortiment som kräver resurser och kontinuerlig berikning, säger hon.

"En viktig pusselbit"

Fredells Byggvaruhus ska ha ungefär 28 000 artiklar i sitt utbud, och det första e-handelsåret ska till stor del ha lagts på att göra sortimentet tillgängligt på webben.

- Vi ser en ljus försäljningstrend och i takt med den skaffar vi också mycket kunskap om kundbeteenden, sortiment och marknad. För att kunna möta våra kunders behov och alltmer digitala livsstil fortsätter vi nu att utveckla vårt omnitänk i verksamheten. Erika är en viktig pusselbit i det arbetet och hennes gedigna erfarenhet är värdefull i den resan, säger företagets marknadschef Lina Jelbring i en kommentar.

Erika Skalman tillträdde sin nya tjänst i början av juli.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta