Annons

Hon ska göra 100-årigt företag bäst på nätet Erika Skalman

Hon ska göra 100-årigt företag bäst på nätet

2018-07-12 08:40

"Målet är att vara branschens bästa e-handel".

För lite drygt ett år sedan öppnade det klassiska företaget Fredells Byggvaruhus en egen e-handel efter mer än ett sekel i branschen. Och av allt att döma var den nya nätbutiken på tårna direkt. Det dröjde nämligen inte länge förrän Fredells flyttade fram positionerna inom bland annat logistiken.

LÄS ÄVEN: E-handel efter 114 år - levererar nu innanför dörren

Nu gör Fredells Byggvaruhus ännu en satsning på sina digitala tjänster. Företaget har nämligen anställt Erika Skalman som ny e-handelschef.

Ska ta varumärket till nätet

Hon kommer närmast från smyckeskedjan Glitter, där hon som e-handelschef bland annat har etablerat Glitters nordiska e-handelsplattform. Hon har också arbetat som landskoordinator och teamleader på e-handelsföretaget Footway.

Annons
Annons
- Jag ser fram emot min nya tjänst som kommer att ha ett tydligt fokus på försäljning och där jag kommer att inrikta mig på att överföra Fredells starka varumärke till nätet. Vi ska lägga lika stor vikt vid service, kvalitet och kunskap online som vi gör i våra fysiska varuhus. Oavsett kanal ska vi erbjuda en fantastisk Fredells-upplevelse. Målet är att vara branschens bästa e-handel, säger Erika Skalman i ett pressmeddelande.

Smycken och byggvaror får kanske ses som två ganska olika branscher, men Erika Skalman menar att likheterna mellan hennes gamla och nya företag är flera.

- Precis som Glitter är Fredells starkt butiksstyrt i grunden med rutiner och tankesätt som behöver överföras till digitala kanaler. Båda varumärkena har dessutom ett omfattande sortiment som kräver resurser och kontinuerlig berikning, säger hon.

"En viktig pusselbit"

Fredells Byggvaruhus ska ha ungefär 28 000 artiklar i sitt utbud, och det första e-handelsåret ska till stor del ha lagts på att göra sortimentet tillgängligt på webben.

- Vi ser en ljus försäljningstrend och i takt med den skaffar vi också mycket kunskap om kundbeteenden, sortiment och marknad. För att kunna möta våra kunders behov och alltmer digitala livsstil fortsätter vi nu att utveckla vårt omnitänk i verksamheten. Erika är en viktig pusselbit i det arbetet och hennes gedigna erfarenhet är värdefull i den resan, säger företagets marknadschef Lina Jelbring i en kommentar.

Erika Skalman tillträdde sin nya tjänst i början av juli.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta