ICA-butik i Borås får kritik för sin prissättning på nätet

Att handla online visade sig vara 10 procent dyrare än i en av ICA:s butiker, något man inte skyltat tillräckligt med enligt en av kunderna.

Livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt, något som fått dagligvarujättar som ICA att rulla ut egna e-handelslösningar. En ICA-handlare som redan låter sina kunder att handla på nätet är ICA Supermarket Knalleland i Borås, men nu får butiken kritik för att man inte är tillräckligt transparenta när det gäller prissättningen online.

När Christina Hedberg nyligen valde att prova tjänsten märkte hon att vissa av varorna var billigare i den fysiska butiken än på nätet, skriver Borås Tidning. När hon senare kollade genom sin kasse räknade hon ut att e-handelstjänsten var i genomsnitt tio procent dyrare, något som butiken inte klargjort tydligt nog, enligt Christina.

Annons

– Jag är inte upprörd över att de tar högre priser på nätet, utan att de undanhåller informationen. Det är bedrägligt beteende, tycker jag, säger Christina Hedberg.

Ska bli tydligare

Enligt Daniel Grindemark, butikschef för Ica Supermarket Knalleland, tar butiken ut en avgift, cirka tio procent, för att personalen plockar ihop nätkundernas varor. Han säger också att det är första gången någon anmärkt på prisskillnaden, men att man behöver bli tydligare.

– Det är sant att det inte framgår så tydligt att det är olika priser. Det behöver vi skriva tydligare på hemsidan, säger Daniel Grindemark.

Han påpekar också att butiken valt en procentuell höjning per vara i stället för en fast avgift för varje beställning.

– Vi är en mindre butik och vill inte missgynna dem som handlar lite mindre. Vi vill inte att det ska straffa sig att göra små köp via nätet.

Annons