Ocado avslöjar fördelarna med ICA:s nya robotlager

Skillnaderna mot populära AutoStore.

Ica storsatsar på e-handelslogistiken och bygger bland annat ett helt nytt e-handelslager som ska stå klart om ett par år. Men inte bara det, företaget köper också in den brittiska nätaktören Ocados e-handelsteknik, och får därmed en automatiserad robotlösning till sin e-handelsverksamhet. Detta avslöjade Ica i morse, och passade då även på att nämna att satsningarna förväntas resultera i ökad effektivitet i företagets försäljning online.

LÄS ÄVEN: Ica investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln

Annons

Helt orelaterade

Totalt investerar Ica-gruppen 1,1 miljarder kronor på att implementera Ocados e-handelsteknik, och vid det här laget har säkerligen bilderna på Ocados robotar nått större delen av e-handelssverige. Den som kan sina lagerrobotar har troligtvis uppmärksammat att Icas nya teknik åtminstone delvis påminner om det automatiserade robotsystemet Autostore, som många svenska e-handlare har införskaffat på sistone.

LÄS ÄVEN: Kompletts smarta lagerval skapar ringar inom e-handeln

Vi tog kontakt med Ocado för att fråga vad som egentligen skiljer systemen åt. Enligt Alexandru Voica, som är chef för teknologi och kommunikation hos Ocado, har de två systemen inte något med varandra att göra. De ska också skilja sig åt på ett antal punkter.

Fungerar i flera temperaturer

Bland annat är sättet som systemet kommunicerar med robotarna på inte likadant, och robotarnas utseende skiljer sig åt mellan systemen.

- Dessutom kan vårt robotsystem användas i både rumstemperatur och i kylda temperaturer, vilket är unikt, skriver Alexandru Voica i ett mejl till Ehandel.se.

Vidare pekar Alexandru Voica på att Ocados robotar rör sig i en hastighet på fyra meter per sekund, med så litet avstånd som fem millimeter mellan varandra, vilket också ska vara fördelar gentemot konkurrenten.

"7 minuter istället för 50"

Ocados robotar övervakas av ett kontrollsystem som ser till att robotarna samarbetar med varandra och plockar order på ett så effektivt sätt som möjligt. Enligt Patrik Müller, e-handelsexpert på betalföretaget Dibs, går det betydligt snabbare jämfört med om varje order skulle plockas av en butiksanställd.

- Bara så man förstår skalan i deras lösningar; Ocados senaste lager kan skicka 200 000 ordrar per vecka. Att packa en order med 50 artiklar tar runt 50 minuter med butiksplock. I Ocados automatiserade lager görs samma order på cirka 7 minuter, skriver han i ett inlägg på Twitter.

Annons

Annons