Annons

IKEA inför hemleverans inom 24 timmar - för 998 kronor Tag själv-lagret blir e-handelslager

IKEA inför hemleverans inom 24 timmar - för 998 kronor

2018-06-14 09:05

En tusenlapp för expressleverans.

Mot en kostnad på 998 kronor kan Ikeas e-handelskunder numera få sina varor hemlevererade inom ett dygn. Företaget har nämligen lanserat tjänsten "Expressleverans", som ska innebär att kunden får sina varor inom 24 timmar. Ofta ska leveransen dock kunna ske inom tre till sex timmar.

Priset på 998 kronor gäller dock bara för beställningar med ett värde på upp till 20 000 kronor. Order för över 20 000 kronor kostar 2 495 kronor att få hemlevererad inom ett dygn.

Levererar från varuhusen

Ikeas knep för att få till så snabba leveranser som möjligt är att skicka ut e-handelsbeställningarna från något av de 20 varuhus som företaget har runt om i Sverige.

– Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på 10 000 produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet. Nu kan våra kunder beställa online och få hemleverat inom 24 timmar, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef för Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Stor invigning av IKEA:s nya e-handelslager

Paketskåp testas

Kunder som tycker att tjänsten Expressleverans är i överkant, men ändå inte själva vill plocka upp sina varor på Ikeaföretagets varuhus, kan istället välja tjänsten "Beställ och hämta".

Annons
Annons

Att använda sig av Ikeas Click&Collect-lösning, som också ska finnas tillgänglig på alla Ikeas varuhus, kostar 99 kronor. Hos Ikea i Helsingborg och Enebyängen kan kunderna dessutom plocka upp sina e-handelsbeställningar i paketskåp som är öppna dygnet runt. 

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

399 kronor för långsammare leverans

Ikea, som av allt att döma verkar ha lagt en del tid på att se över sina e-handelsleveranser, erbjuder slutligen också en mer långsam hemleverans. Den kostar 399 kronor att använda, och då kommer leveransen inom fem till tio arbetsdagar. Även i det fallet stiger dock leveranskostnaden i takt med att ordervärdet ökar. 

- Vi vill överträffa våra kunders förväntan på tillgänglighet och enkelhet oavsett hur, var och när man handlar. Vi satsar därför på ännu bättre varuhusupplevelse, starkare servicetjänster och på riktigt bra digitala plattformar, såklart ihopkopplade med våra fantastiska kundservicemedarbetare. Alla delar spelar viktiga roller och stärker varandra i kundens upplevelse av Ikea, avslutar Miki Tabakovic.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta