Annons

IKEA inför hemleverans inom 24 timmar - för 998 kronor Tag själv-lagret blir e-handelslager

IKEA inför hemleverans inom 24 timmar - för 998 kronor

2018-06-14 09:05

En tusenlapp för expressleverans.

Mot en kostnad på 998 kronor kan Ikeas e-handelskunder numera få sina varor hemlevererade inom ett dygn. Företaget har nämligen lanserat tjänsten "Expressleverans", som ska innebär att kunden får sina varor inom 24 timmar. Ofta ska leveransen dock kunna ske inom tre till sex timmar.

Priset på 998 kronor gäller dock bara för beställningar med ett värde på upp till 20 000 kronor. Order för över 20 000 kronor kostar 2 495 kronor att få hemlevererad inom ett dygn.

Levererar från varuhusen

Ikeas knep för att få till så snabba leveranser som möjligt är att skicka ut e-handelsbeställningarna från något av de 20 varuhus som företaget har runt om i Sverige.

– Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på 10 000 produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet. Nu kan våra kunder beställa online och få hemleverat inom 24 timmar, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef för Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Stor invigning av IKEA:s nya e-handelslager

Paketskåp testas

Kunder som tycker att tjänsten Expressleverans är i överkant, men ändå inte själva vill plocka upp sina varor på Ikeaföretagets varuhus, kan istället välja tjänsten "Beställ och hämta".

Annons
Annons

Att använda sig av Ikeas Click&Collect-lösning, som också ska finnas tillgänglig på alla Ikeas varuhus, kostar 99 kronor. Hos Ikea i Helsingborg och Enebyängen kan kunderna dessutom plocka upp sina e-handelsbeställningar i paketskåp som är öppna dygnet runt. 

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

399 kronor för långsammare leverans

Ikea, som av allt att döma verkar ha lagt en del tid på att se över sina e-handelsleveranser, erbjuder slutligen också en mer långsam hemleverans. Den kostar 399 kronor att använda, och då kommer leveransen inom fem till tio arbetsdagar. Även i det fallet stiger dock leveranskostnaden i takt med att ordervärdet ökar. 

- Vi vill överträffa våra kunders förväntan på tillgänglighet och enkelhet oavsett hur, var och när man handlar. Vi satsar därför på ännu bättre varuhusupplevelse, starkare servicetjänster och på riktigt bra digitala plattformar, såklart ihopkopplade med våra fantastiska kundservicemedarbetare. Alla delar spelar viktiga roller och stärker varandra i kundens upplevelse av Ikea, avslutar Miki Tabakovic.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

"Försöker tänka utanför boxen".

Annons
Annons
Klart: NetOnNets tidigare VD tar över på Outnorth

Klart: NetOnNets tidigare VD tar över på Outnorth

Jakten på Lars Nykvists efterträdare avslutad.

Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism

Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism

"Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till".

Tretti minskar omsättningen med 130 miljoner

Tretti minskar omsättningen med 130 miljoner

Personal har varslats och lagret har sålts till moderbolaget.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nets ska dela data med kunderna - hon blir ny CDO

Nets ska dela data med kunderna - hon blir ny CDO

Får jobbet som Chief Data Officer.

ICA först ut när Googles assistent börjar prata svenska

ICA först ut när Googles assistent börjar prata svenska

"Okej Google, låt mig prata med Ica".

<nobr>E-handeln</nobr> rusar hos Clas Ohlson - 32 procent upp i juli

E-handeln rusar hos Clas Ohlson - 32 procent upp i juli

Men står fortfarande för en liten andel.

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> blev pessimistisk när sommarvärmen drog in

E-handeln blev pessimistisk när sommarvärmen drog in

"Brukar tillhöra de svagaste månaderna för många e-handlare".

<nobr>E-handlarens</nobr> superresultat: 4,1 miljarder första halvåret

E-handlarens superresultat: 4,1 miljarder första halvåret

Ökade med 19 procent.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager

Viskan System AB söker:

Driven, lösningsfokuserad Systemadministratör som brinner för IT

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare / Webadministratör


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta