Annons

IKEA inför hemleverans inom 24 timmar - för 998 kronor Tag själv-lagret blir e-handelslager

IKEA inför hemleverans inom 24 timmar - för 998 kronor

2018-06-14 09:05

En tusenlapp för expressleverans.

Mot en kostnad på 998 kronor kan Ikeas e-handelskunder numera få sina varor hemlevererade inom ett dygn. Företaget har nämligen lanserat tjänsten "Expressleverans", som ska innebär att kunden får sina varor inom 24 timmar. Ofta ska leveransen dock kunna ske inom tre till sex timmar.

Priset på 998 kronor gäller dock bara för beställningar med ett värde på upp till 20 000 kronor. Order för över 20 000 kronor kostar 2 495 kronor att få hemlevererad inom ett dygn.

Levererar från varuhusen

Ikeas knep för att få till så snabba leveranser som möjligt är att skicka ut e-handelsbeställningarna från något av de 20 varuhus som företaget har runt om i Sverige.

– Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på 10 000 produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet. Nu kan våra kunder beställa online och få hemleverat inom 24 timmar, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef för Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Stor invigning av IKEA:s nya e-handelslager

Paketskåp testas

Kunder som tycker att tjänsten Expressleverans är i överkant, men ändå inte själva vill plocka upp sina varor på Ikeaföretagets varuhus, kan istället välja tjänsten "Beställ och hämta".

Annons
Annons

Att använda sig av Ikeas Click&Collect-lösning, som också ska finnas tillgänglig på alla Ikeas varuhus, kostar 99 kronor. Hos Ikea i Helsingborg och Enebyängen kan kunderna dessutom plocka upp sina e-handelsbeställningar i paketskåp som är öppna dygnet runt. 

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

399 kronor för långsammare leverans

Ikea, som av allt att döma verkar ha lagt en del tid på att se över sina e-handelsleveranser, erbjuder slutligen också en mer långsam hemleverans. Den kostar 399 kronor att använda, och då kommer leveransen inom fem till tio arbetsdagar. Även i det fallet stiger dock leveranskostnaden i takt med att ordervärdet ökar. 

- Vi vill överträffa våra kunders förväntan på tillgänglighet och enkelhet oavsett hur, var och när man handlar. Vi satsar därför på ännu bättre varuhusupplevelse, starkare servicetjänster och på riktigt bra digitala plattformar, såklart ihopkopplade med våra fantastiska kundservicemedarbetare. Alla delar spelar viktiga roller och stärker varandra i kundens upplevelse av Ikea, avslutar Miki Tabakovic.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta