Annons

IKEA:s e-handelsbutik växer:

IKEA:s e-handelsbutik växer: "Inte längre en popup"

2018-09-20 12:45

"Möter kunder vi inte annars hade mött".

När Ikea för drygt ett år sedan slog upp porten till sin tillfälliga citybutik Ikea Kök, var planen att den skulle hålla öppet i ett halvår. Butiken, som var betydligt mindre till ytan än ett traditionellt Ikea-varuhus, var särskilt inriktad på kök men sålde egentligen hela Ikeas sortiment via e-handel.

LÄS ÄVEN: Premiären avklarad för Ikeas första e-handelspopup

Konceptet med att välkomna stockholmarna till en central butik för att e-handla har uppenbarligen tagits väl emot. Den ursprungliga öppettiden på ett halvår har nämligen förlängts flera gånger, och för bara några veckor sedan var beskedet att den skulle vara öppen fram till sommaren 2019.

LÄS ÄVEN: Ikea-chefen om jättens omställning till e-handel

Annons
Annons

Ökar ytan med hundra kvadrat

Nu meddelar dock Ikea att butiken byggs ut med flera nya visningskök och planeringsstationer. I samma veva blir den hundra kvadratmeter större.

Innebär det att butiken blir permanent?

- Butiken är inte längre en pop-up, men att den blir permanent kan vi ju inte lova – det kan ju ingen retailer om sina butiker, skriver Anna Pilkrona Godden, kommunikationsansvarig på Ikea, i ett mejl till Ehandel.se.

För Ikeas del har citybutiken blivit en succé, som bland annat inneburit ökad tillgänglighet för kunderna.

- Vi möter kunder vi inte annars hade mött, människor som inte övervägt Ikea tidigare. En del har till och med frågat om den här butiken har en specialkollektion av kök och blir överraskade när vi säger att det är IKEAs ordinarie kökssortiment, det visar på värdet för hela IKEA att butiken finns just där, säger Freddy Johansson, utvecklingsansvarig för Ikea i Stockholm, i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta