IKEA:s e-handelsbutik växer: ”Inte längre en popup”

"Möter kunder vi inte annars hade mött".

När Ikea för drygt ett år sedan slog upp porten till sin tillfälliga citybutik Ikea Kök, var planen att den skulle hålla öppet i ett halvår. Butiken, som var betydligt mindre till ytan än ett traditionellt Ikea-varuhus, var särskilt inriktad på kök men sålde egentligen hela Ikeas sortiment via e-handel.

LÄS ÄVEN: Premiären avklarad för Ikeas första e-handelspopup

Annons

Konceptet med att välkomna stockholmarna till en central butik för att e-handla har uppenbarligen tagits väl emot. Den ursprungliga öppettiden på ett halvår har nämligen förlängts flera gånger, och för bara några veckor sedan var beskedet att den skulle vara öppen fram till sommaren 2019.

LÄS ÄVEN: Ikea-chefen om jättens omställning till e-handel

Ökar ytan med hundra kvadrat

Nu meddelar dock Ikea att butiken byggs ut med flera nya visningskök och planeringsstationer. I samma veva blir den hundra kvadratmeter större.

Innebär det att butiken blir permanent?

- Butiken är inte längre en pop-up, men att den blir permanent kan vi ju inte lova – det kan ju ingen retailer om sina butiker, skriver Anna Pilkrona Godden, kommunikationsansvarig på Ikea, i ett mejl till Ehandel.se.

För Ikeas del har citybutiken blivit en succé, som bland annat inneburit ökad tillgänglighet för kunderna.

- Vi möter kunder vi inte annars hade mött, människor som inte övervägt Ikea tidigare. En del har till och med frågat om den här butiken har en specialkollektion av kök och blir överraskade när vi säger att det är IKEAs ordinarie kökssortiment, det visar på värdet för hela IKEA att butiken finns just där, säger Freddy Johansson, utvecklingsansvarig för Ikea i Stockholm, i en kommentar.

Annons
Annons