Ikea firar 75 och berättar om resan från postorder till e-handel

Innan årets slut har alla 50 marknader e-handel, lovar företaget.

75 år har det gått, sedan Ingvar Kamprad den 28 juli år 1943 grundade Ikea. Detta firas imorgon med både kunder och medarbetare.

Historien om hur Ikea började som ett postorderföretag i Älmhult-trakten, drivet av en tonåring på cykel, har imponerat på många entreprenörer under de följande decennierna. Ingvar Kamprads målmedvetenhet har tagit Ikea till dagens internationella möbelimperium, med 419 varuhus i 49 länder. Innan årets slut ska land nummer 50 intas - Indien.

Annons

LÄS ÄVEN: Ikea storsatsar på e-handel i Asien - Indien först ut

2,5 miljarder besök på webben

Varje år har företaget enligt egen utsago över en miljard besökare i de fysiska varuhusen och över 2,5 miljarder besök online. Nära 200 000 anställda jobbar inom koncernen. För att fira 75-årsdagen väljer Ikea nu att åter igen släppa några av kundernas favoritprodukter från decennierna som gått.

- Vår framgång skulle aldrig ha varit möjlig utan våra kunder och medarbetare. För att visa vår tacksamhet till våra kunder kommer vi att göra en re-lansering av några av  IKEAs mest älskade och uppskattade produkter från förr. Först ut den 9 augusti är produkter från 50- och 60-talets IKEA, säger Mattias Johansson, försäljningschef på IKEA Sverige, i ett pressmeddelande.

Men många känner kanske inte till detaljerna om hur Ikea började. 1943 så var Ingvar Kamprad 17 år gammal och tog realexamen. Hans pappa Feodor undrade vad han önskade sig i examenspresent och Ingvar ska då ha svarat att hans enda önskan var att få pappans tillåtelse att starta en egen firma. Detta då omyndiga inte heller på den tiden kunde starta egna företag, utan målsmans tillåtelse. Kort därpå registrerades “firma IKEA, Ingvar Kamprad” hos länsstyrelsen i Växjö.

Den första anmälan om att starta företag som Ingvar Kamprad ska ha skickat in som 17-åring.

1 miljard köttbullar om året

Efter grundandet dröjde det till 1958 innan det första Ikea-varuhuset stod färdigt. Under 50-talet hade möbelförsäljningen i Sverige börjat ta fart och snart vallfärdade folk från hela Sverige till Älmhult för att besöka det nya varuhuset. Lagom till öppningen ska Kamprad till och med ha lyckats få SJ att ge rabatt på tågresan för alla besökare.

1960 etableras restaurangkonceptet, efter Ingvars egen devis om att varuhuset blir en bättre upplevelse om man är mätt i magen. Idag sägs Ikea sälja över 100 miljoner korvar och runt 1 miljard köttbullar varje år.


Kamprad framför det första varuhuset i Älmhult 1967

Annons

1965 öppnade Ikea i Kungens Kurva, utanför Stockholm och där introducerades även “Tag själv-lagret”, vilket bland annat innebar att produkterna kunde få en lägre prislapp eftersom kunderna gjorde den biten av jobbet själva. 

Först 1973, alltså 30 år efter att Kamprad grundat företaget, påbörjades expansionen utanför Norden. Första anhalten blev Schweiz, och varuhuset i Zürich blev även det snart ett populärt resmål.

Första sajten visade lagersaldon

Ikea var faktiskt relativt tidiga med att ta steget ut på nätet. 1997 lanserades den första webbsidan, Ikea.se, på vilken kunderna bland annat kunde se produktbilder och lagersaldon.

Nu fortsätter resan och Ikea satsar allt mer på det digitala. Postorder har blivit e-handel och innan 2018 är slut räknar företaget med att ha e-handel på samtliga marknader där de har varuhus.

- För oss är det avgörande att lyssna in vad våra kunder vill ha. Aktuellt är exempelvis att erbjuda nya och snabbare leveranssätt inom e-handel, samt tjänster som möbelmontering och heminredningshjälp. Det handlar också om att utveckla vårt hållbarhetsarbete ännu mer för att ha en positiv påverkan på både människor och miljö, säger Mattias Johansson.

Ikea satsar nu allt mer på e-handeln och gör nu mycket reklam för sin click and collect-tjänst.

Annons