Indiens e-handel spås en årlig tillväxt på 36 procent

Med låga priser och en ökande användning av smartphones väntas den indiska e-handeln öka med 36 procent årligen under de kommande fem åren.

Att Indien är en av världens snabbast växande e-handelsmarknader är det nog få som missat, nu kommer nya siffror om stöder den teorin. Enligt en ny undersökning, genomförd av kanadensiska TechSci Research, kommer Indiens e-handel att se en årlig tillväxt på 36 procent mellan 2015-2020.

Mycket tack vare stora investeringar, låga priser, att allt fler får tillgång till mobiltelefoner och Internet, samt att medelinkomsten stiger bland landets invånare.

Annons

– Indiens arbetskraft består av unga konsumenter som inte har tid att gå ut och handla i fysiska butiker. Ett sådant scenario skapar en oerhörd potential för online shopping på en marknad så stor som Indien, säger Karan Chechi, forskningschef på TechSci Research till Times of India.

Säkrare betalningar och leveranser

Att leveranserna blir allt snabbare, med möjlighet till leverans samma dag på vissa håll, samt bättre och säkrare betallösningar kommer också att driva på utvecklingen Främst spår man en kraftig tillväxt inom hemelektronik, resor, kläder och accessoarer.

– Under de senaste åren har det skett betydande förbättringar när det gäller betalmöjligheter på e-handelsmarknaden. Något som gjort att Indiens konsumenter successivt ökat sin handel på nätet, säger Karan Chechi.

Annons