Annons

Indiska i stor omnisatsning - online ska nå 25 procent Karin Lindahl

Indiska i stor omnisatsning - online ska nå 25 procent

2018-10-30 15:00

Butikskedjan storinvesterar i sin omnikanal.

Indiska ska flera gånger ha tittat ut över konkursens brant, men alltid tagit sig upp igen.

LÄS ÄVEN: Indiska överlever igen - skulder för 93 miljoner skrivs av

Nu verkar företaget kliva mot framtiden istället och idag meddelar man att Indiskas e-handel ska flytta ut i molnet. Indiska ska få en helt ny digital plattform från företaget SAP, som ska stödja hela butikskedjans omnikanalsatsning.

- Butikspersonalen tycker att det är bra med onlinehandel. Om en vara är slut i butiken kan de berätta för kunden att man också kan handla den på nätet. I planen ingår också hemleverans från fler butiker och att länka ihop butikerna med varandra. Det innebär att man kan betala för en vara i butik och sedan få den levererad hem till dörren senare på eftermiddagen, säger Indiskas vd Karin Lindahl i ett pressmeddelande.

"Fortsätta integrera vår försäljning"

I dagsläget ska dock e-handeln inom Indiska endast stå för en liten del av omsättningen, men planen är nu att öka den till en fjärdedel.

Annons
Annons
- I dag kommer tio procent av vår omsättning från näthandel men vi räknar med en ökning till 25 procent inom de närmaste tre åren. Vi har också en tydlig strategi för omnikanal och den nya plattformen gör att vi kan fortsätta integrera vår försäljning online och i butik, säger Karin Lindahl.

"Tillväxten kommer att vara online"

Indiska sägs vara en av de första i Norden att använda plattformen vid namn SAP Commerce Cloud. Den ska bland annat ge företaget ett helhetsgrepp på allt från besökstrafiken till logistiken.

E-handelssatsningen sägs vara mycket viktig för att Indiska ska kunna fortsätta växa, även om man fortsatt tror på de fysiska butikerna.

- Vi tror på vårt butiksnät men mycket av tillväxten kommer att vara online. Framför allt i Sverige men på sikt tittar vi också utanför Skandinavien, säger Karin Lindahl.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta