Annons

Indiskas VD: Karin Lindahl i färd med att transformera Indiska

Indiskas VD: "Mer intresserade av Zalando än Amazon"

2019-04-08 12:25

Berättar om planerna för att växa i Europa.

Efter flera års kämpande med bolagets ekonomi, lyckades Indiska för något år sedan vända mot en positiv utveckling. Då hade den nya vd:n Karin Lindahl tagit över som ägare av hela företaget och gjort flera större satsningar för att öka bolagets e-handel.

LÄS ÄVEN: Indiska i stor omnisatsning - online ska nå 25 procent

"Har lite att ta igen"

När läget var som sämst befann sig Indiska i rekonstruktion, men nu har som sagt det ökade e-handelsfokuset gett resultat. I en intervju med tidningen Breakit berättar Karin Lindahl att företaget hade en väldigt stark sommar, men att hösten blev en tuffare period.

Trots det vände företaget från röda siffror till att leverera ett resultat på 18,7 miljoner kronor. Samtidigt växte e-handeln till att stå för 13 procent av företagets försäljning. Tanken är att den utvecklingen ska fortsätta det här året.

Annons
Annons
- Jag hoppas att e-handeln ska växa i linje med marknaden, alltså 20-30 procent eller mer. När det gäller de fysiska butikerna hoppas vi på att växa något mer än marknaden. Jag tänker att vi har lite att ta igen där, säger Karin Lindahl till Breakit.

Stänga och öppna butiker

Under det gångna året stängde Indiska enligt uppgift 15 butiker, men framöver ser Karin Lindahl framför sig att Indiskas tillväxt ska bygga på en fortsatt mix av e-handel och fysiska butiker. I Norge har företaget sett att färre fysiska butiker har betytt ett tapp även för e-handeln, och i år kan det därför bli aktuellt för Indiska att parera butiksstängningar med att öppna nya butiker. 

Under 2019 tittar Indiska också på att lansera sin e-handel på nya marknader, och Karin Lindahl kan tänka sig att teama upp med någon av de internationella e-handelsjättarna.

- Vi kommer att lansera vår egen e-handel på nya språk men tittar även på att ansluta oss till någon plattform. I Europa är vi i första hand mer intresserade av Zalando än Amazon, men det får framtiden avgöra, säger hon.

LÄS ÄVEN: E-handelscomeback för Indiska - ökade med 103 procent

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta