Inet är nästa e-handlare att storsatsa på YouTube

Youtube-satsningarna fortsätter och nu är det Inet som lanserar flera programserier hos videojätten.

I förra veckan kunde vi avslöja att datorbutiken Inet smyglanserat en helt ny responsiv sajt. I intervjun med Erik Wickman, VD på Inet, fick vi även reda på att video stod högt upp på agendan under 2016. I dag berättar e-handlaren om sin Datorskola på Youtube. En marknadsföringskanal som många e-handlare nu omfamnar med olika typer av inslag.

Inet Datorskola heter programserien som ämnar att lära ut hur enkelt det är att bygga en egen dator. Datorbutiken vill förstås gärna att fler ska köpa datordelar ifrån Inet, och sedan bygga ihop sin egen dator.

Annons

– Vi har länge velat lära ut med hjälp av filmer. Vi älskar datorer och med filmerna kommer vi närmare kunderna. Målsättningen med Datorskolan är att visa allt den intresserade behöver veta, från vilka delar som behövs till hur de monteras, säger Johan Wahlberg, marknadschef på Inet.

Detta är inte första gången Inet jobbar med utbildning. Inet har flera gånger besökt SPF Seniorer, Sveriges största organisationer för seniorer med cirka 270 000 medlemmar, och utbildat dem i datorkunskap.

"Alla snart lika nördiga som vi"

Utöver deras senaste Datorskola på Youtube har de även satsat på något de kallar Inet Unboxing. Ett område som Erik Wickman talar varmt om i vår intervju. Fenomenet att packa upp nya produkter framför kameran är omåttligt populärt på Youtube och Inet hoppas rida på vågen med "Inet Unboxing".

– Vi är på flera sätt våra egna kunder och visar bara upp det vi själva tycker är häftigt och intressant. Med Inet Unboxing får tittarna ta del av marknadens hetaste produkter. Och tillsammans med Datorskolan blir alla snart lika nördiga som vi är, säger Johan Wahlberg.

E-handlaren säger sig redan jobba på nästa programserie där de förklarar begrepp och olika teknologier. Ett smakprov på Inets Youtube-satsning kan ni se nedanför där Johan Wahlberg "unboxar" en liten minidator.

Annons