Nelly.com och YouTube-profil ska stärka tjejers självförtroende

Nelly.com lanserar #GirlsUnited tillsammans med videobloggaren Clara Henry.

På senare tid har vi sett flera exempel på e-handlare som slår sig ihop med, alternativt rider på framgångsvågen tillsammans med, personer som gjort sig kända på YouTube. Nu rättar Nelly.com in sig i ledet efter bland andra Partykungen, Bangerhead, Komplett och Madlady.se och lanserar kampanjen #GirlsUnited tillsammans med komikern, författaren och videobloggaren Clara Henry i ett försök att stärka självförtroendet hos unga kvinnor.

- Systerskap är det viktigaste som finns! Som insatt i den feministiska debatten så inser en hur viktigt det är att vi står enade. Inte nog med att vi själva oftast är våra värsta kritiker, tjejer måste ofta jobba extra hårt för att kunna bevisa sin kompetens. Titt som tätt får jag som 90-talist och som jobbar med Internet dessutom höra hur "lat och oduglig" jag är - 90-talister ses ofta som den "lata" generationen som bara hänger på Internet. Men det är så fett att se hur min generation, mycket tack vare just Internet, nu är med och skapar nästa våg av feminism, säger Clara Henry.

Annons

Många 90-talister bland Nellys kunder

Kampanjen #GirlsUnited syftar till att hylla Generation Y, det vill säga 90-talets tjejer, som är uppvuxna med att ständigt vara uppkopplade, som inte är rädda för att säga vad de tycker och som ifrågasätter normer. Kampanjen ska inspirera tjejer att hjälpas åt, stötta varandra och våga vara sig själva.

#GirlsUnited går live den 29 februari och kommer att följas åt av en konsumenttävling på Nelly.coms Instagramsida. Där kan tjejer nominera sig själva eller andra de tycker är bra förbilder. En jury utser sedan fem unga kvinnor som får vara med som frontfigurer för en uppföljningskampanj senare i vår.

- Generation Y är framtidens generation och står för större delen av de 400 000 tjejer som varje dag besöker Nelly.com – så varför inte skapa något som är till för dem? #GirlsUnited är vårt sätt att hylla vår målgrupp och vi ser fram emot att i slutet av denna kampanj lyfta fram fem tjejer och deras röster i #GirlsUnited 2.0, säger Magnus Månsson, VD för Nelly.com.

Annons