Inet når 750 miljoner – e-handeln står för 63 procent

Gör storsatsning på videoproduktion.

En omsättningsökning på 5,5 procent och en e-handel som växer med över 9 procent. Så ser summeringen ut när datorbutiken Inet i dag går ut och berättar om sin tillväxt för 2017. I bolagets pressmeddelande framgår det inte exakt hur stor Inets omsättning är just nu, men jämför man med siffrorna för 2016 står det klart att omsättningen nu bör ligga på runt 750 miljoner kronor.

"Är väldigt nöjda med året"

Inets e-handel uppges stå för 63 procent av den totala omsättningen, och det är även på nätet som företaget ser den starkaste tillväxten.

Annons

- Vi är väldigt nöjda med året. Trots att vi satsat på omorganisering och nya rekryteringar gör vi ett starkt resultat. Höjdpunkterna var att återigen vinna Prisjakts utmärkelse Årets Nätbutik och Pricerunners motsvarighet Årets e-handlare, säger Inets vd Erik Wickman i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Årets Nätbutik avgjord - här är vinnarna

En stor del av försäljningen ska ha skett under årets sista månader.

– Anledningen till den starka avslutningen beror delvis på ett kundbeteende där fler väntar tills kampanjperioder som Black Friday och mellandagsrean för att storhandla. Vi kommer att satsa på ett par utvalda kampanjer under året men även fokusera på god lagerhållning och snabba leveranser som vi märkt kan vara viktigare än priset. Det är inte hållbart att hela tiden sälja till reapriser.

LÄS ÄVEN: Inet valde bort Cyber Monday: "Ekonomiskt ohållbart"

Nya studior ska tillverka 200 filmer

Under året har Inet bland annat centraliserat alla kundservicefunktioner till huvudkontoret i Sisjön. Företaget har också byggt två nya filmstudior för bland annat “livesändningar och aktuella tekniknyheter”. Målet för 2018 är att utöka mängden videoproduktioner från 100 till 200 egenproducerade filmer om året.

- Nu har vi rejäl kapacitet att skapa fler kampanjer, content och värdefulla guider för kunderna.

Under det här året är Inets ambition att växa med över tio procent, och det är även fortsättningsvis e-handeln som ska stå för den ökande försäljningen.

Annons

- Det är handeln på nätet som växer. Från och med 2018 övergår vi helt till digital annonsering och ökar samtidigt marknadsföringsbudgeten. Målet är att bli starkare nationellt som e-handlare och att ta marknadsandelar i framför allt Stockholm, avslutar Erik Wickman.

Annons