Annons

Instagram Shopping - nu även på Instagram Stories Shoppingikon tar följaren från Stories till e-handeln

Instagram Shopping - nu även på Instagram Stories

2018-06-13 08:55

Bygger ut den populära shoppingtjänsten.

Knappt hann Instagram Shopping landa i Sverige förrän e-handlarna var igång med sin försäljning i den populära bildappen. Upplägget beskrevs som ett utmärkt sätt att nå ut till kunderna, som plötslig fick en genväg till e-handlarens nätbutik.

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Når e-handeln via köpsymbol

Nu kommer fler goda nyheter. Instagram har nämligen bestämt sig för att utöka sin shoppingtjänst till Instagram Stories. Det innebär att den inte bara kommer att vara tillgänglig i det vanliga flödet, utan även i de tillfälliga bilder och filmer som både privatpersoner och företag kan lägga upp.

Enligt ett pressmeddelande från Instagram kommer företag att kunna addera en symbol föreställandes en varukorg på produkter som är till salu. Följare som vill veta mer om produkten - eller i bästa fall köpa den - får därmed en direkt koppling till företagets e-handel.

Annons
Annons

Adidas och Luis Vuitton först ut

När Instagram rullade ut Instagram Shopping var tjänsten till en början endast tillgänglig för utvalda varumärken och länder. När servicen kom till Sverige var den alltså egentligen inte längre speciellt ny. Exakt hur Instagrams lanseringsupplägg kommer att se ut den här gången återstår att se, men även denna gång har utvalda varumärken fått förtur.

Adidas och Luis Vuitton ska vara bland de första att prova den nya tjänsten, men Instagram meddelar att fler företag kommer att börja sälja på Stories inom kort.

300 miljoner dagliga användare

I november 2017 hade Instagram Stories enligt egen uppgift 300 miljoner dagliga användare. Det kan jämföras med att Snapchat, som egentligen var först ut med tillfälliga bilder och videor, har 173 miljoner dagliga användare av hela sin app. Det rapporterar bland andra Tech Crunch.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta