Instagram Shopping – nu även på Instagram Stories

Bygger ut den populära shoppingtjänsten.

Knappt hann Instagram Shopping landa i Sverige förrän e-handlarna var igång med sin försäljning i den populära bildappen. Upplägget beskrevs som ett utmärkt sätt att nå ut till kunderna, som plötslig fick en genväg till e-handlarens nätbutik.

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Annons
Annons

Når e-handeln via köpsymbol

Nu kommer fler goda nyheter. Instagram har nämligen bestämt sig för att utöka sin shoppingtjänst till Instagram Stories. Det innebär att den inte bara kommer att vara tillgänglig i det vanliga flödet, utan även i de tillfälliga bilder och filmer som både privatpersoner och företag kan lägga upp.

Enligt ett pressmeddelande från Instagram kommer företag att kunna addera en symbol föreställandes en varukorg på produkter som är till salu. Följare som vill veta mer om produkten - eller i bästa fall köpa den - får därmed en direkt koppling till företagets e-handel.

Adidas och Luis Vuitton först ut

När Instagram rullade ut Instagram Shopping var tjänsten till en början endast tillgänglig för utvalda varumärken och länder. När servicen kom till Sverige var den alltså egentligen inte längre speciellt ny. Exakt hur Instagrams lanseringsupplägg kommer att se ut den här gången återstår att se, men även denna gång har utvalda varumärken fått förtur.

Adidas och Luis Vuitton ska vara bland de första att prova den nya tjänsten, men Instagram meddelar att fler företag kommer att börja sälja på Stories inom kort.

300 miljoner dagliga användare

I november 2017 hade Instagram Stories enligt egen uppgift 300 miljoner dagliga användare. Det kan jämföras med att Snapchat, som egentligen var först ut med tillfälliga bilder och videor, har 173 miljoner dagliga användare av hela sin app. Det rapporterar bland andra Tech Crunch.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!