Annons

Instagram öppnar för att näthandla i bilderna Shoppa direkt i Instagram-flödet

Instagram öppnar för att näthandla i bilderna

2016-11-02 10:15

Bildnätverket är nu ruskigt nära köp i appen.

Precis som alla sociala nätverk vill Instagram rida på e-handelsvågen och ta en procent på försäljningen. Hittills har e-handlare fått nöja sig med en länk på profilsidan som, om e-handlaren är finurlig, tagit användarna till en kopia av instagramflödet. Ett flöde där man sedan kan shoppa det som finns i bilderna.

Instagram tjänar förstås inte något på detta och nu tar man ett steg närmare e-handel direkt i den mobila appen.

Med start i nästa vecka kommer vissa utvalda detaljhandlare i USA att kunna visa upp produktnamn och pris i bilderna. Via en knapp nere i det vänstra hörnet på bilden kan man klicka fram alla produkter som syns i bild. Klickar användaren sedan på en produkt så kommer denne till en produktsida inuti appen.

Slussas vidare till e-handeln

Här tar dock Instagrams inblandning slut, i dagsläget. Vill man köpa varan och därmed klickar på "köp nu" så förflyttas användaren till detaljhandlarens egen sida. Förmodligen inte utan att Instagram får en krona eller två för besväret.

Annons
Annons

Steget att sedan baka in en egen eller e-handlarens kassa direkt i appen är förstås inte monumentalt och något vi nyligen fått se Facebook genomföra i sin chattapp Messenger.

Instagrams plan för e-handeln verkar alltså vara klickbara "prislappar" i bilderna. Vid lanseringen ska det vara 20 stora detaljhandlare med på tåget och utrullningen sker stegvis där ett utvalt antal iOS-användare i USA kommer få se de nya "köpbara" bilderna i nästa vecka.

LÄS ÄVEN: En fjärdedel av nätbutikerna använder nu Instagram

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta