Instagram öppnar för företag med ”business profiles”

Instagram följer moderbolaget Facebook och lanserar särskilda företagskonton.

Att Instagram visar intresse för att närma sig e-handlarna har vi fått flera indikationer på. Till exempel har forumets annonser blivit längre och numera kan användarna växla mellan olika konton, vilket så klart kan vara praktiskt för personer som driver företag.

Får information om publiken

Nu presenterar Instagram sin senaste företagsvänliga lansering, nämligen så kallade Business Profiles. Detta sedan företaget märkt att väldigt många företag använder forumet till att nå ut med bilder på sina produkter.

Annons

- När så många företag använder Instagram och så många människor väljer att interagera med dem, fick vi önskemål från företag om att göra mer. Så vi lyssnade. Och efter hundratals intervjuer med företag kunde vi identifiera tre nyckelbehov - att stå ut i mängden, få insikter samt hitta nya kunder, skriver Instagrams ledning på sin blogg.

Sagt och gjort. I en ny samling funktioner som fått namnet “Instagram Business Tools” ingår bland annat möjligheten att starta en företagsprofil. Med ett sådant får företaget bland annat möjlighet att lägga upp sina kontaktuppgifter och att marknadsföra sina varor. Kontona ska inte kosta något att öppna, och det kommer att framgå för följarna att det är just ett företagskonto man har öppnat.

Dessutom kan företag inom kort få tillgång till vad Instagram kallar “Insights”, vilket innebär att man får information om vilka ens följare är och vilka inlägg som går bättre än andra.

- Genom att lära sig mer om beteende och demografi hos sin publik kan man skapa mer relevant innehåll som dessutom ligger rätt i tiden.

Inlägg blir annonser

Med ett företagskonto får användaren också möjlighet att göra om redan delade inlägg till annonser som ska synas hos en viss publik under en period som kontoinnehavaren väljer ut, något Instagram förstås föreslår att man kan göra med inlägg som man med hjälp av forumets övriga funktioner redan vet har gått bra.

Enligt Instagrams bloggpost kan fler företagsvänliga funktioner vara att vänta framöver.

- De här företagsfunktionerna är bara några av de sätt som vi hoppas kunna bidra med för att underlätta för företag som vill växa sig stora på Instagram, heter det på bloggen.

Instagrams företagskonton ska lanseras i USA, Australien och Nya Zeeland inom de kommande månaderna, och väntas bli tillgängliga på alla marknader mot slutet av året.

Annons

Annons