Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

VD:n Erik Bergström berättar vad som funkar - och vad som inte funkar - på Instagram.

Med nära 400 000 följare har modeuppstickaren Grand Frank positionerat sig som en av de största när det kommer till att bygga varumärke på Instagram. När vi nyligen publicerade en topplista över vilka 50 e-handlare som var störst på det sociala bildnätverket hamnade Grand Frank på en hedrande andraplats, slagna endast av NA-KD.com.

När Nordic Ecommerce Summit gick av stapeln i Stockholm häromveckan passade vi på att fråga grundaren och VD:n Erik Bergström vad hans bästa tips för att lyckas i sociala medier är. Att vara genuin, visade det sig.

Annons

- Något som har varit gynnsamt för oss är att vi är helt beroende av de som bryr sig om vårt varumärke, vilket resulterar i att de som följer oss har en impact på våra produkter och de beslut vi tar. Då blir det som att det skapas ett emotionellt band som kommer genuint och det är därför nya brands som vi växer sig stora på sociala medier. Folk frågar hela tiden hur det går till och jag säger att det är just därför, för att det är genuint, säger han.

Kollegor ville köpa hemgjorda slipsar

Grand Frank, som säljer herrkläder och accessoarer som ofta dekorerats med blommor och andra färgstarka mönster, kom till när Erik Bergström arbetade för ett bilmärke på Nya Zeeland där det enligt honom var väldigt strikt hur man skulle klä sig.

- Jag visste att man var tvungen att ha slips men hittade inga jag gillade. Då fick jag tag på lite tyger som jag kunde tillverka mina egna slipsar av. Så jag gjorde det och då var det några på kontoret som undrade var jag hade köpt dem. Så jag sålde lite där och insåg sen att det kanske var fler som ville ha de här slipsarna, och då öppnade jag GrandFrank.com, berättar Erik Bergström, och sammanfattar:

- Vi säljer kreativa kläder för formella sammanhang, kan man säga.

Ungefär tre år efter starten ser han tillbaka på en företagsutveckling med stadig tillväxt. För 2017 räknar han med en omsättning på strax över 40 miljoner kronor.

Erik Bergström gör ingen hemlighet av att han tycker att det traditionella sättet att sälja kläder, det vill säga med bland annat distributörer och återförsäljare, är ganska utdaterat. Väljer man att kapa mellanled kan man både hålla lägre priser och få bättre marginaler.

Vad tror du om framtiden för traditionella kedjor som har en butik i varje medelstor svensk stad?

- Jag tror att de har en skitbra framtid om de vill göra en exit. Den stora stygga amerikanska vargen kommer och kommer inte den så kommer det någon mer lokal. Och de kommer att bli uppköpta. De som inte kommer att gå att köpa för pengar är de varumärken som har lyckats bygga en emotionell brygga till sina kunder.

Annons

"Fokusera på kontext och sammanhang"

Erik Bergström, som ofta får komma med tips om Instagram, poängterar att det inte finns några hemliga genvägar för hur man får hängivna följare på Instagram.

- Att fokusera på kontext och sammanhang och inte på content, det tror jag är väldigt viktigt. Jag tror också att det är väldigt viktigt att inte behandla sociala medier som en distributionskanal, då finns det ingen som har något intresse av att integrera med dig, säger han, och fortsätter:

- Men de här koncepten är bara 30 procent av framgången på sociala medier, de andra 70 är hårt jobb. Men det vill ingen höra. Det enda tipset som inte kostar varken pengar eller tid är väl att vara genuin. Och det räcker inte att skapa illusionen av att man är genuin, folk är smartare än så och det lyser igenom.

Menar du att man ska satsa på kontext snarare än innehåll? Är inte innehållet viktigt?

- Jo, det är självklart jätteviktigt. Men vi har lärt oss att skapa bra innehåll nu och vi har pratat om det i fem år. Men vi tar inte hänsyn till kontexten. Du kan till exempel inte lägga upp en otextad intervju på Facebook för 85 procent av dem spelas utan ljud.

Ska satsa på Youtube

Hittills har Grand Frank i första hand utmärkt sig för sitt arbete med Instagram, och Erik Bergström menar att företag som lägger upp exakt samma material på olika sociala plattformar också visar prov på att inte ta hänsyn till kontexten. Han är övertygad om att varje plattform kommer med ett särskilt språk man måste lära sig för att bli framgångsrik i just det mediet.

Därmed inte sagt att Grand Frank inte blickar längre bort än Instagrams horisont.

- Jag är ju som säkert många andra besatt av rörligt material. Vi kommer att satsa på Youtube, på rörligt material. Vi tror på att dokumentera snarare än att skapa, och att ge folk en inblick i hur vi jobbar, avslutar Erik Bergström.

LÄS ÄVEN: E-handlarna om Youtube: Kommer bli gigantiskt

Annons