Annons

Interfloras galna säljfest: Rosleveranserna gick över förväntan

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

2018-02-21 15:06

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Med hjälp av supersnabba leveranser och kundtjänstpersonal som gjort sig redo för extra hårt försäljningstryck, siktade Interflora på att ta sig an en av företagets viktigaste försäljningsperioder - Alla hjärtans dag. Och med planer på försäljningsrekord och 40 000 order, var målet minst sagt högt satt.

LÄS ÄVEN: E-handlare siktar på rekord - ska slå 40 000 order

"Var kärleksboom i år"

Nu har landets Alla hjärtans dag-firare mottagit sina röda rosor, och gänget på Interflora kan pusta ut efter en hektisk - men framgångsrik - försäljningsperiod.

Hur gick Alla hjärtans dag-försäljningen med facit i hand?

- Över förväntan! Vi slog vårt tidigare försäljningsrekord från förra året och uppnådde målet på 40 000 order, med råge. Online ökade vi med 21 procent jämfört med föregående år. Det känns verkligen som om det var en kärleksboom i år, skriver Sofia Aronsson, ansvarig för Content på Interflora, i ett mejl till Ehandel.se.

Många glömde vilken dag det var

Under Alla hjärtans dag kunde Interflora, åtminstone i storstäderna, ta emot beställningar fram till klockan 16.00 och sedan leverera dem till kunderna samma dag.

- Det blev väldigt uppskattat av de kunder som var ute i sista stund eller hade glömt bort vilken dag det var, och de är rätt många. Vår snabba leverans är en stor del av försäljningsökningen.

Att köpa blommor på Alla hjärtans dag är förstås knappast något nytt påfund, och på Interflora är man väl medveten om vikten av att förbereda sig när säljtunga högtider väntar runt hörnet. Detta är kanske extra viktigt när man säljer en färsk produkt, som ska hållas i gott skick under hela transporten hem till kunden.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlarnas spexigaste Alla hjärtans dag-kampanjer

Butiker laddade med utvalda buketter

Interflora tacklade utmaningen genom att ge sina anslutna butiker och florister tydlig information om vilka buketter som skulle lyftas i Interfloras marknadsföring och på företagets egna hemsida.

- Det var en bra strategi och butikerna kunde på så sätt göra smarta inköp. Vid sådana här tillfällen är det också en stor fördel att vi har en så lång relation med våra kunder och stor erfarenhet av planering inför högtider som denna.

Hur stor betydelse väntar ni er att Alla hjärtans dag kommer att ha för Interfloras år som helhet?

- Alla hjärtans dag är vår allra viktigaste högtid, så det har stor betydelse för årets resultat att det gick bra. Det ger oss en riktigt bra start på 2018, avslutar Sofia Aronsson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta