E-handlare siktar på rekord – ska slå 40 000 order

Leverans samma dag för beställningar som lagts före klockan 16.00.

Nu på onsdag är det åter dags för Sveriges konsumenter att ge sina nära och kära det lilla extra, och många väljer att fira Alla hjärtans dag med att köpa blommor. För e-handelsföretaget Interflora har perioden runt dagen vuxit till den enskilt viktigaste försäljningstiden för företaget.

I år är siktet inställt på 40 000 order, och personalen är redo för hårt försäljningstryck.

Annons

- Vi har över 7000 samtal och nästan lika många mejl till kundservice bara under de två sista dagarna. Då kavlar alla upp ärmarna på kontoret och hjälper kundservice att stötta både butiker och slutkund. De flesta köp är spontanköp och görs i sista sekund och då blir vår snabba leverans en oerhört viktig konkurrensfaktor, säger Nina Lindvall, vd för Interflora, i ett pressmeddelande.

Naken man borta i år?

Inför förra årets Alla hjärtans dag försökte Interflora locka kundernas intresse genom att annonsera med hjälp av en naken man. Tilltaget anmäldes så småningom till Reklamombudsmannen, som dock valde att fria företaget.

LÄS ÄVEN: Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel

I år har Interflora satsat på en lite lugnare strategi. Nämligen att leverera blombud i storstäderna på beställningar som görs senast klockan 16.00.

- Det är det inte många e-handelsföretag som slår, konstaterar Nina Lindvall.

Interflora är, med sin e-handelsstart redan 1995, en av Sveriges riktiga e-handelspionjärer. Under 2017 lanserade företaget en ny e-handelsplattform som skulle möjliggöra “både skalbarhet och snabbare anpassning till nya tekniklösningar”.

LÄS ÄVEN: Har haft e-handel sedan 1995 - nu görs nätbutiken om

Hoppas på rekordförsäljning

Enligt Nina Lindvall är Interflora mitt uppe i ett pågående utvecklingsarbete, som bland annat syftar till att driva och förenkla kundernas köpupplevelse.

Annons

- Det är absolut nödvändigt för att vara en del av den snabba förändringen som sker i köpbeteende på marknaden idag. En tydlig och stark digital närvaro gynnar även våra butiker och driver både försäljning och trafik samtidigt som det bygger förutsättningar för en framtida tillväxt. Nu har vi plattformen, kapaciteten och har tryckt på i marknadsföringen, så vi hoppas på en rekordförsäljning på Alla hjärtans dag, avslutar Nina Lindvall.

Annons