Annons

Intersport går från 3PL till robotlager AutoStore

Intersport går från 3PL till robotlager

2017-06-08 15:15

Flyttar hem lagret och satsar på AutoStore.

Det går bra för det norska robotlagret, AutoStore, som i slutet av 2016 köptes för miljardbelopp av det svenska riskkapitalbolaget EQT. AutoStores automatiserade lagerlösning skördar nämligen e-handlare, och numera även butikskedjor, på löpande band.

Vi har skrivit om hur e-handlare som Sportamore, Boozt, Babyshop och Kitchentime valt att gå till AutoStores robotlager. Trots att det ofta handlar om miljoninvesteringar så verkar kalkylen gå ihop.

"Effektivt, driftsäkert och flexibelt"

I dag meddelar detaljhandelsjätten Intersport att även de kommer att välja en AutoStore-lösning för sitt nya centrallager. Intersport går samtidigt ifrån en tredjepartslösning och tar hem lagret i egen regi.

Centrallagret och e-handelslagret slås ihop och det nya lagret kommer att hamna i Nässjö.

Annons
Annons
- Intersport har gjort ett strategiskt vägval att ta hem logistiken i egen regi. Vi väljer samtidigt att investera i en automations-anläggning för att möjliggöra snabba leveranser på kundens villkor, där Autostore har visat sig vara rätt för oss utifrån flera perspektiv. Det är effektivt och driftsäkert men också flexibelt vilket är faktorer som vi värdesatt högt, säger Pontus Petersson, PMO på Intersport.

"Ger oss enorm potential"

Varför det blev just Nässjö sägs bland annat bero på “ortens starka kopplingar till järnvägen som möjliggör miljövänliga transporter”. Framför allt ska det nya lagret dock förbättra upplevelsen för kunderna.

- Vi kommer få ledande logistiska förutsättningar, både för butik och e-handel, som ger oss en enorm potential att ytterligare stärka vårt kunderbjudande och leverera sport i världsklass, säger Marcus Wibergh, VD för Intersport.

Det nya lagret på 24 400 kvadratmeter kommer enligt Intersport att skapa 40 nya arbetstillfällen i Nässjö. Installationen av det nya lagret påbörjas nu i juni.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta