Annons

Intresset för Black Friday ökar starkt i Sverige Black Friday ser ut att slå rekord igen

Nya siffror: Intresset för Black Friday ökar starkt i Sverige

2016-09-14 08:05

En ny undersökning visar att svenskarnas intresse för köpfesten Black Friday har ökat kraftigt.

Vi kunde nyligen berätta att Expert i Norge har kommit igång med förberedelserna inför årets Black Friday genom att samla nära 5 000 personer till en Facebook-grupp för ändamålet. Smart drag, verkar det som. En ny undersökning från företaget CupoNation tyder nämligen på att intresset för den amerikanska shoppingdagen i år blir större än någonsin förr.

CupoNations siffror gäller förvisso Sverige och inte Norge, men enligt Google-trafik som företaget har analyserat har sökningarna på Black Friday gått spikrakt uppåt sedan 2010. Bara mellan 2014 och 2015 ökade sökningarna på Black Friday med 100 procent, och det finns enligt bolaget inget som tyder på att intresset skulle mattas av.

Större intresse = fler order

Siffror från vår analystjänst Ehandel Analytics visar samtidigt att det omfattande intresset leder till fler beställningar i e-handeln. Mellan 2014 och 2015 ökade antalet order på Black Friday med hela 104 procent. 

Annons
Annons

CupoNation konstaterar också att den samlade söktrafiken runt Halloween bara var 20 procent större än den för Black Friday, trots att den förstnämnda har etablerats i Sverige under betydligt längre tid.

Enligt undersökningen är intresset för Black Friday stort i hela Sverige, men baserat på sökstatistiken uppges boende i Kronoberg, Gotland och Blekinge vara allra piggast på att spara pengar den 25 november.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta