Annons

Intresset för Black Friday ökar starkt i Sverige Black Friday ser ut att slå rekord igen

Nya siffror: Intresset för Black Friday ökar starkt i Sverige

2016-09-14 08:05

En ny undersökning visar att svenskarnas intresse för köpfesten Black Friday har ökat kraftigt.

Vi kunde nyligen berätta att Expert i Norge har kommit igång med förberedelserna inför årets Black Friday genom att samla nära 5 000 personer till en Facebook-grupp för ändamålet. Smart drag, verkar det som. En ny undersökning från företaget CupoNation tyder nämligen på att intresset för den amerikanska shoppingdagen i år blir större än någonsin förr.

CupoNations siffror gäller förvisso Sverige och inte Norge, men enligt Google-trafik som företaget har analyserat har sökningarna på Black Friday gått spikrakt uppåt sedan 2010. Bara mellan 2014 och 2015 ökade sökningarna på Black Friday med 100 procent, och det finns enligt bolaget inget som tyder på att intresset skulle mattas av.

Större intresse = fler order

Siffror från vår analystjänst Ehandel Analytics visar samtidigt att det omfattande intresset leder till fler beställningar i e-handeln. Mellan 2014 och 2015 ökade antalet order på Black Friday med hela 104 procent. 

Annons
Annons

CupoNation konstaterar också att den samlade söktrafiken runt Halloween bara var 20 procent större än den för Black Friday, trots att den förstnämnda har etablerats i Sverige under betydligt längre tid.

Enligt undersökningen är intresset för Black Friday stort i hela Sverige, men baserat på sökstatistiken uppges boende i Kronoberg, Gotland och Blekinge vara allra piggast på att spara pengar den 25 november.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta