Investerare föredrar JD.com före rivalen Alibaba

Alibabas aktiekurs ligger för tillfället och skvalpar strax över sin ursprungliga noteringskurs medan JD.com har ökat med mer än 40 procent. Samtidigt överger hedgefonderna Alibaba till förmån för rivalen.

Augusti har varit en turbulent tid på börsen, även för e-handlare. Förra måndagen var särskilt händelserik och av de svenska bolagen drabbades Qliro Group hårt, medan Amazon förlorade över 120 miljarder kronor i börsvärde på Nasdaq. En annan stor spelare som haft det tufft är kinesiska Alibaba.

Efter rekordnoteringen hösten 2014 då aktien stängde på 93,49 dollar dollar, drygt 38 procent över noteringskursen, har den kinesiska e-handlaren backat rejält på New York Stock Exchange. Idag har kursen hämtat sig något efter förra veckans tapp och ligger runt 70 dollar, strax över introduktionspriset.

Annons

Men man har samtidigt tappat mot sin värsta rival, JD.com som har ökat med 41 procent sedan börsnoteringen i maj 2014 enligt nyhetssajten Bloomberg.

En renare e-handelsmodell

Särskilt populära har JD.com blivit bland olika hedgefonder som i slutet av juni stod för 18 procent av ägandet i bolaget, att jämföra med 1,2 procent tredje kvartalet 2014. Alibaba dominerar fortfarande som den största e-handlaren, men JD.com har under det senaste året nästan fördubblat sin försäljningstakt.

JD.com växte samtidigt dubbelt så snabbt som Alibaba och många investerare tror mer på JD.coms affärsmodell, samt deras satsningar på att erbjuda produkter av hög kvalitet och nolltolerans mot piratkopior. Något man tror kommer att hjälpa dem att upprätthålla en snabbare tillväxttakt.

– De har olika affärsmodeller och JD.com växer mycket snabbare. Hedgefonder föredrar JD.com på grund av deras expansionstakt och förmåga att leverera på kvartalsbasis och en renare e-handelsmodell, säger Gabriel Wallach, grundare av North Grove Capital, ett företag som äger aktier i både Alibaba och JD.com.

Annons