Investeraren: ”Butiksdöden kan komma redan nästa år”

2017 kan bli det första året då svensk butikshandel krymper.

Hela tillväxten sker på nätet. Den slutsatsen drog HUI Research i samband med att bolaget för ett par veckor sedan presenterade sin prognos för årets julhandel. Nu meddelar HUI Research att 2017 faktiskt kan bli det första året då svensk butikshandel faktiskt krymper. Det rapporterar nyhetssajten DiDigital.

LÄS ÄVEN: Julhandeln slår rekord - hela tillväxten sker på nätet

Annons

- Det går väldigt fort nu. För bara ett par år sedan stod butikerna för 80 procent av tillväxten inom sällanköpshandeln. Under det första halvåret i år står e-handeln för hela tillväxten, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI, till nyhetssajten.

"Har svårt att hålla samma omsättning"

Han får uppbackning av Svensk Handel, som ser en liknande utveckling.

- Det kan hända att sällanköpshandeln i butik har svårt att hålla samma omsättning 2017 som 2016. Vi får facit när vi stänger böckerna nästa år, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar.

DiDigital har också pratat med riskkapitalbolagen Verdane Capitals och eEquity, som båda har storinvesterat i flertalet e-handelsbolag. Efter succén under årets Black Friday-helg kan de båda bolagen enligt DiDigital rapportera tillväxtsiffror i sina portföljföretag på i snitt 100 respektive 115 procent.

"Lager billigare än butiker"

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital säger till sajten att han är övertygad om att den omtalade butiksdöden - som redan har börjat märkas av i USA - kommer att komma även till Sverige, kanske redan nästa år.

- Kostnaden för butikslokalen utgör i genomsnitt 15 procent av omsättningen för fysiska butiker. För en e-handlare är lagerkostnaden i snitt en procent av omsättningen. Om omsättningen minskar, som vi nu ser att den gör, så ökar den fasta kostnaden för butiken som andel av omsättningen och det blir svårt att ta igen lokalkostnader om omsättningen minskar, säger han.

LÄS ÄVEN: E-handelsängeln Verdane stärker upp med ny partner

Patrik Hedelin, partner på eEquity, tycker redan att cityhandeln har ändrat karaktär i e-handelns spår.

Annons

- Vi ser e-handlare som öppnar butiker för att bygga sitt varumärke där det tidigare låg traditionella retailkedjor. Där Siba låg tidigare på Kungsgatan blir det nu en flagship-store för e-handlarna Royal Design och Rum 21.

LÄS ÄVEN: Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar näthandeln"

Annons