Annons

Isabella Löwengrip fälls för ännu ett sponsrat blogginlägg Foto: Bloggportalen.se Isabella Löwengrip har fällts igen

Isabella Löwengrip fälls för ännu ett sponsrat blogginlägg

2017-01-27 09:04

Att blogginlägget om en Halloweenfest som sponsrats av Partykungen märkts som sponsrat räckte inte, enligt Reklamombudsmannen.

När Isabella Löwengrip Spångberg i maj förra året fälldes av Reklamombudsmannen för i sin blogg att ha marknadsfört ett par skor som såldes i hennes egen e-handel, trodde nog många att gränsen var nådd.

Reklamombudsmannen menade dock att Löwengrip tydligt måste ange att blogginlägget är sponsrat. Överdrivet eller ej, Löwengrip tog till sig av kritiken.

Märkte Haloween-inlägg som sponsrat

När hon i samband med Halloween i höstas postade ett inlägg som var sponsrat av Partykungen, var hon därför noga med att ange detta. “SPONSRAD”, märktes inlägget, högst upp i högra hörnet. I den del av inlägget där Löwengrip sedan postade bilder på personer som under en Halloweenfest klätt ut sig i Partykungens olika utstryslar, angav hon sedan tydligt att det ingick i ett samarbete med just Partykungen.

- Vi hade ordnat med väldigt mycket pynt från Partykungen.se. Väldigt glad över att dom ville köra ett samarbete eftersom dom har ALLT. Våra dräkter är därifrån samt alla dekorationer från fingrar till dockor. Kvällens favorit var vår bartender. Vi hade även satt upp spindelnät i taket över hela nedervåningen, skrev Löwengrip en bit ner i inlägget.

För liten text i grå färg

Men nu visar sig att inte heller detta var en markering tydlig nog. Istället fälls Löwengrip återigen av Reklamombudsmannen för att inte ha markerat tydligt nog att inlägget är sponsrat.

 

Orsaken? Markeringen “sponsrad” i högra hörnet står i liten storlek med ljusgrå text och Partykungens logga syns inte. 

Annons
Annons
- Överst i inlägget – till höger och strax ovanför rubriken – står ”Sponsrad” i versal text. Denna text är dock skriven i liten storlek och i ljusgrå färg vilket gör att den inte är framträdande. Under tredje bilden i inlägget står att det är frågan om ett samarbete med Partykungen. Nämnden finner inte att dessa uppgifter är tillräckliga för att en genomsnittskonsument omed­elbart ska kunna identifiera inlägget som reklam för Partykungen. Ingenstans i inlägget i övrigt finns någon reklammark­er­ing och inte heller finns Partykungens logotyp med i reklamen, skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, i beslutet.

Såhär såg början av Isabella Löwengrips inlägg ut.

E-handelns försäljning ökade efter fällning

Förra gången som Löwengrip fälldes ledde det oväntat även till ett uppsving i nätförsäljningen i hennes företag Flattered. Om fällningen denna gång får samma effekt, återstår att se.

Även Partykungen har påpekat för Ron att det framgår på flera ställen att blogginlägget sponsrats av dem.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta