Annons

Influencers

Rebecca Stella fälls för naken hud – ”följarna ska gissa”

Den första december 2019 publicerade Rebecca Stella Simonsson, känd som programledare och influencer, en bild på sin Instagramkanal. Bilden publicerades i marknadsföringssyfte inför Rebeccas nya produktlansering i den egna webbutiken Rebeccastella.com, något som vi också har rapporterat om. LÄS ÄVEN: Över 500 order på 15 minuter – ”fått sinnessjuk respons” Men Instagram-bilden var alldeles för…

Annons

Från Snoop Dogg till Petter – Klarna lanserar sitt Squad

Klarna har dragit en del uppmärksamhet genom sina samarbeten med globala superstjärnor som Lady Gaga och Snoop Dogg. Nu vänder man sig till istället till en grupp som kanske saknar den internationella stjärnglansen, men som är mer folkliga på hemmamarknaden. Och den lanseras under namnet Klarna Squad. Här återfinns namn som Petter, Linnea Henriksson och…

Skulle spåra influencer-fusk – ”inte så mycket som väntat”

I februari kom nya regler för hur marknadsföring på sociala medier och i bloggar ska reklammarkeras. Detta efter att Konsumentverket granskat hur influencers jobbar med marknadsföring i dessa kanaler under de senaste två åren. Sedan 2018 har även Skatteverket granskat influencerbranschen. LÄS ÄVEN: Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers I början påminde…

Annons

Bianca Ingrosso drog in 34 miljoner kronor på samarbeten

Influencern och entreprenören Bianca Ingrosso har mer än dubblat sin omsättning under det gångna året. Det rapporterar flera svenska medier. Bianca Ingrosso AB ska ha ökat omsättningen med drygt 95 procent under 2019 och landat på 34 miljoner kronor. Enligt årsredovisningen som nyligen lämnades in till Bolagsverket ska företaget även ha kammat hem en vinst…

Från Bianca till H&M – Chimi lanserar klädkollektion

Det Stockholmbaserade e-handelsföretaget Chimi Eyewear grundades av Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström för drygt fyra år sedan. Idag säljs solglasögonmärket hos ett flertal lyxåterförsäljare runt om i Europa, samt via företagets egen e-handel. LÄS ÄVEN: Chimi avbryter samarbetet med Isabella Löwengrip Nu presenteras deras senaste samarbete med modejätten H&M, som lanseras redan imorgon. Företaget kommer…

Danska fenomenet ska vinna svenska kunder via influencers

Det danska glasögonmärket Christopher Cloos grundades 2017 av bland annat Julius Langkilde Høedt. Idag är varumärket känt, bortsett från sin hemmamarknad, i främst USA men även i Kanada, Storbritannien och Australien. Vi är två grundare som var bosatta i USA respektive Danmark när vi startade företaget, därför var det naturligt för oss att dra igång…

E-handlarens samarbete med influencer fälls – ”är förvånad”

Ett samarbete som företaget Midnatt Home gjorde med micro-influencern Rachel La Chenardière, som går under namnet Rachelemilia på Instagram, har fällts av Reklamombudsmannen. Enligt en anmälan till RO har det sponsrade Instagraminlägget inte varit tillräckligt reklammarkerat. Det framgår inte att inlägget är reklam. Influencern har inte informerat om att det handlar om en annons, utan har…

Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers

Nu har Konsumentverket uppdaterat riktlinjerna kring marknadsföring på sociala medier och i bloggar. De nya reglerna kom efter att Konsumentverket granskade hur ett 50-tal influencers och företag har jobbat med marknadsföring i sociala medier under de senaste två åren. Det som är nytt är att reklam-samarbeten presenterade på sociala medier, oavsett om det till exempel…