Annons

Influencers

Bianca om affären med Verdane: ”Gjorde det inte för pengarna”

I slutet av juni månad kom nyheten att riskkapitalbolaget Verdane har har gått in i Caia Cosmetics, e-handelsföretaget grundat av bland andra influencern Bianca Ingrosso. Köpeskillingen sades ligga på runt 200 miljoner kronor för strax över 50 procent. LÄS ÄVEN: Verdane investerar i Biancas CAIA Cosmetics: “Detta är bara början” Kort därefter var de många…

Apotea först ut med influencerns varumärke – ”har brainstormat”

Influencern Margaux Dietz, med över 400 000 följare på Instagram och 316 000 prenumeranter på Youtube, har synts hos ett flertal e-handlare som bland annat CDON, Lace Laboratory, Pändy och Stronger. Nu tar hon sin e-handelsnärvaro till nästa nivå och startar ett nytt produktvarumärke, X by Margaux. LÄS ÄVEN: De signar influencer – ”ska bli…

Bianca plockar ut 60 miljoner i Caia-affär – blir ekonomiskt oberoende

I onsdags blev det officiellt. En stor del av sminkvarumärket Caia Cosmetics, grundat av bland andra influencern Bianca Ingrosso, såldes till riskkapitalbolaget Verdane. Enligt Di:s källor uppgick köpeskillingen till 200 miljoner kronor för strax över 50 procent. När vi igår pratade med Caias vd Mikael Snabb ville han varken bekräfta eller dementera siffrorna. LÄS ÄVEN:…

Annons

Influencern cashar in 12 miljoner – vinsten ökade 1000 procent

Therése Lindgren är en av Sveriges största influencers och har över 1 miljon följare på både Youtube och Instagram. Hennes karriär började 2013 och fram till idag har hon har skrivit två böcker, varit en av årets sommarpratare i P1 samt fått flera utmärkelser varje år sedan 2015. Senast tilldelades hon första pris i Maktbarometern…

De signar influencer – ”ska bli ett miljardbolag”

För fyra år sedan grundades livsmedelsvarumärket Pändy som specialiserar sig på mat och dryck med låg sockerinnehåll och hög proteinhalt. Idag finns de på ett tjugotal marknader runt om i världen och i våras blev företaget uppköpt av den börsnoterade foodtech-koncernen Bayn Europe. Pändys vision är att bli ett miljardbolag och blev därför en del…

Annons

Rebecca Stella fälls för naken hud – ”följarna ska gissa”

Den första december 2019 publicerade Rebecca Stella Simonsson, känd som programledare och influencer, en bild på sin Instagramkanal. Bilden publicerades i marknadsföringssyfte inför Rebeccas nya produktlansering i den egna webbutiken Rebeccastella.com, något som vi också har rapporterat om. LÄS ÄVEN: Över 500 order på 15 minuter – ”fått sinnessjuk respons” Men Instagram-bilden var alldeles för…

Från Snoop Dogg till Petter – Klarna lanserar sitt Squad

Klarna har dragit en del uppmärksamhet genom sina samarbeten med globala superstjärnor som Lady Gaga och Snoop Dogg. Nu vänder man sig till istället till en grupp som kanske saknar den internationella stjärnglansen, men som är mer folkliga på hemmamarknaden. Och den lanseras under namnet Klarna Squad. Här återfinns namn som Petter, Linnea Henriksson och…

Skulle spåra influencer-fusk – ”inte så mycket som väntat”

I februari kom nya regler för hur marknadsföring på sociala medier och i bloggar ska reklammarkeras. Detta efter att Konsumentverket granskat hur influencers jobbar med marknadsföring i dessa kanaler under de senaste två åren. Sedan 2018 har även Skatteverket granskat influencerbranschen. LÄS ÄVEN: Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers I början påminde…

Bianca Ingrosso drog in 34 miljoner kronor på samarbeten

Influencern och entreprenören Bianca Ingrosso har mer än dubblat sin omsättning under det gångna året. Det rapporterar flera svenska medier. Bianca Ingrosso AB ska ha ökat omsättningen med drygt 95 procent under 2019 och landat på 34 miljoner kronor. Enligt årsredovisningen som nyligen lämnades in till Bolagsverket ska företaget även ha kammat hem en vinst…

Från Bianca till H&M – Chimi lanserar klädkollektion

Det Stockholmbaserade e-handelsföretaget Chimi Eyewear grundades av Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström för drygt fyra år sedan. Idag säljs solglasögonmärket hos ett flertal lyxåterförsäljare runt om i Europa, samt via företagets egen e-handel. LÄS ÄVEN: Chimi avbryter samarbetet med Isabella Löwengrip Nu presenteras deras senaste samarbete med modejätten H&M, som lanseras redan imorgon. Företaget kommer…

Danska fenomenet ska vinna svenska kunder via influencers

Det danska glasögonmärket Christopher Cloos grundades 2017 av bland annat Julius Langkilde Høedt. Idag är varumärket känt, bortsett från sin hemmamarknad, i främst USA men även i Kanada, Storbritannien och Australien. Vi är två grundare som var bosatta i USA respektive Danmark när vi startade företaget, därför var det naturligt för oss att dra igång…

E-handlarens samarbete med influencer fälls – ”är förvånad”

Ett samarbete som företaget Midnatt Home gjorde med micro-influencern Rachel La Chenardière, som går under namnet Rachelemilia på Instagram, har fällts av Reklamombudsmannen. Enligt en anmälan till RO har det sponsrade Instagraminlägget inte varit tillräckligt reklammarkerat. Det framgår inte att inlägget är reklam. Influencern har inte informerat om att det handlar om en annons, utan har…

Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers

Nu har Konsumentverket uppdaterat riktlinjerna kring marknadsföring på sociala medier och i bloggar. De nya reglerna kom efter att Konsumentverket granskade hur ett 50-tal influencers och företag har jobbat med marknadsföring i sociala medier under de senaste två åren. Det som är nytt är att reklam-samarbeten presenterade på sociala medier, oavsett om det till exempel…

Influencers ska ta Sleepo till en miljon potentiella kunder

Inrednings- och e-handelsföretaget Sleepo nådde förra året en omsättning på knappt 59 miljoner kronor, och i år är planen förstås att växa ytterligare. Därför har e-handlaren inlett ett samarbete med Lovisa Alcén, som av företaget beskrivs som ”en av Sveriges mest inflytelserika influencers inom inredning”. LÄS ÄVEN: Nu släpper e-handlarna in influencers i kollektionen Samarbetet går…

Therése Lindgren i topp när Adlibris sålde en bok i sekunden

Det här årets Black Friday bjöd på trevliga upplevelser för ett stort antal e-handlare, och vår analysavdelning kunde tidigare i dag meddela att konsumenternas köplust numera verkar sitta i hela helgen. Adlibrisgruppen, som består av Adlibris, Bamba, Discshop, Kökets favoriter och Odla, sällar sig i dag till skaran av e-handelsaktörer som delar med sig av…