JC räddades i rätten – lanserar nytt e-handelskoncept

"Planerar en omställning från röda till svarta siffror inom en snar framtid".

Den en gång stora klädkedjan JC har de senaste åren stått på ruinens brant. I april förra året ansökte företaget om rekonstruktion efter flera år av förluster. Den är nu genomförd och ackordet fastställdes av Stockholms tingsrätt den 26 apri i år.

Och nu tar JC nya tag för att få företaget på fötter igen. Lösningen blir tredelad: Ett nytt butikskoncept, ett nytt varumärke och en ny e-handelslösning.

Annons

"JC Planerar en omställning från röda till svarta siffror inom en snar framtid", skriver företaget i ett pressmeddelande.

Ny e-handel i maj 

Den nya e-handelslösningen kommer enligt pressmeddelandet att lanseras redan nu i maj.

Nu är JC mitt uppe i rekryteringsprocessen av “nya nyckelpersoner”, som ska få siffrorna att ändra färg. Och en av posterna är redan tillsatt. Ny operativ chef för företaget är nämligen italienaren Stefano di Martino, som tillträdde i januari i år. Han beskrivs som en internationell branschprofil, med erfarenhet från stora företag som Nike, Levis och G-star Raw.

Han tror att en av förändringarna som behöver ske är att JC måste bli mer kundfokuserat.

- Efter en strategisk översyn av vår nuvarande situation kom vi fram till slutsatsen att vi måste närma oss marknaden på ett nytt sätt, och anpassa oss efter den snabbt förändrade retail-branschen, samt nya kundbeteenden. Vi måste förbättra vår service och vår kundupplevelse genom att ligga i framkant både teknologiskt och i vår förståelse för det nya landskapet. Vi behöver även effektivisera våra supportfunktioner centralt, säger han.

"JC är en svensk institution" 

Det nya varumärket, som har fått namnet Scandinavian Denim House, har Norden som utgångspunkt och Stefano di Martino är övertygad om att företagets forna starka position på den svenska marknaden snart kommer att ge bra resultat för företaget igen.

- Vårt fokus ligger nu på att lansera JC:s nya varumärkesposition, genom att bygga vidare på JC:s historik som ett ”Scandinavian Denim House” i Sverige. Jag har blivit väldigt glad över att höra hur många svenskar har en stark relation till JC, och om hur de vuxit upp med företaget. JC är en svensk institution, och jag tror att JC kommer att bli starkare genom denna process. Jag känner mig säker i att vi kommer att skapa lönsamhet inom en snar framtid, och jag ser fram emot att leda bolaget in i en ny fas, säger di Martino.

Annons
Annons