Jet.com kan förlora prisövertag med ny affärsmodell

Den nylanserade marknadsplatsen gör helt om och tar bort den årliga medlemsavgiften för att istället ta provision på varje försäljning.

I somras lanserades Jet.com, en marknadsplats där kunden betalar en årlig medlemsavgift på 50 dollar för att få tillgång till de lägsta priserna på nätet. Jet har fått en flygande start och rankas redan som den fjärde största marknadsplatsen i USA.

Men mindre än tre månader efter lanseringen tar man och ändrar sin affärsmodell. I ett blogginlägg meddelar företagets grundare och vd, Marc Lore, att man slopar den årliga medlemsavgiften på 50 dollar som tidigare krävts för att ta del av sajtens låga priser.

Annons

– Genom att göra det möjligt för ännu fler människor att anamma detta nya sätt att handla, tror vi att vi kan kan komma närmare att förverkliga vår vision att omforma e-handelslandskapet och leverera ett oöverträffat värde till våra kunder och återförsäljare, skriver Lore.

Kommer att minska prisskillnaderna

Detta innebär en ganska stor förändring i affärsmodellen för Jet.com som tidigare alltså planerat att tjäna pengar på medlemsavgifter, men nu helt enkelt istället ska ta provision på det som säljs på marknadsplatsen. Hur stor provisionen är baseras på kategori men kommer i de flesta fall ligga runt 15 procent.

Enligt Jet handlar det främst om att göra marknadsplatsen tillgänglig för fler kunder, men det finns de som tror att det kan vara ett osmart drag. En av dem är Matt Nemer, analytiker på Wells Fargo, som tror att det kan påverka priserna på sajten.

– Eftersom Jet.com nu kommer att ta en del av återförsäljarnas vinst räknar vi med mindre återinvestering i form av lägre priser och i slutändan en mindre prisskillnaden mellan Jet och andra återförsäljare, säger Nemer enligt Internet Retailer.

Annons