Jet.com ska hjälpa Walmart i kampen mot Amazon

Walmart gör sitt yttersta för att ge Amazon en match online och att man betalar 3 miljarder dollar för Jet.com är ytterligare ett bevis på det.

Då var det hela klart. Efter en kort tids rykten har Walmart nu officiellt gått ut med att man köper marknadsplatsen Jet.com. Detaljhandelsjätten betalar 3 miljarder dollar kontant för e-handelssajten som lanserades för knappt ett år sedan.

Utöver det kommer Walmart även att dela ut aktier till ett värde av 300 miljoner dollar och tanken är att förvärvet ska hjälpa Walmart i kampen mot Amazon. Walmart räknas som världens största detaljhandlare, sett till omsättning, och omsatte under förra året 13,7 miljarder dollar på nätet, och nu hoppas man kunna krydda de siffrorna ytterligare.

Annons

– Vi letar efter sätt att sänka priserna, bredda vårt sortiment och erbjuda den enklaste shoppingupplevelse eftersom det är vad våra kunder vill ha. Och vi tror att förvärvet av Jet kommer att accelerera våra framsteg, säger Doug McMillon, VD för Walmart.

Två separata bolag

Walmart har under de senaste åren satsat stort på sin onlinehandel, både hemma i USA och internationellt, och erbjuder sedan en tid tillbaka även externa handlare att sälja på Walmart.com. Likt Amazon, Ebay och Jet.com.

Walmart har i dagsläget runt 600 säljare och varumärken på sajten medan Jet.com på kort tid lockat till sig 2 400 återförsäljare. Hur köpet kommer att påverka säljarna på Jet är fortfarande oklart men enligt Walmart kommer Jet.com att drivas vidare som ett separat företag, åtminstone till en början.

Ett smart drag enligt många analytiker som menar att även om de båda företagen är ett bra par, så bör de hållas åtskilda. Båda företagen erbjuder låga priser men Jet.com "gör det OK" att fynda och om Jet och Walmart slås ihop skulle de troligtvis förlora en hel del av Jets kunder.

I samband med förvärvet kommer Jet.coms grundare och VD, Marc Lore, även att ta över ansvaret för Walmarts e-handelsverksamhet i USA.

Annons