Annons

Jollyroom riskerar böter på 3 miljoner kronor Texter och bild som Jollyroom blivit stämda för

Jollyroom riskerar böter på 3 miljoner kronor

2019-02-21 13:58

Bröt enligt KO mot förbudet.

Jollyroom har kritiserats av Konsumentverket flera gånger på grund av att de under flera år haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer, trots att priserna inte varit lägre än vanligt. Varje gång ska Jollyroom ha lovat Konsumentverket att bättra sig. Men eftersom företaget inte gjort det de lovat, lämnade Konsumentverket över ärendet till Konsumentombudsmannen, KO, i september.

- Vi beklagar kritiken från Konsumentverket och tar den självklart på stort allvar, svarade Ole Sauar, Jollyrooms vd, i en tidigare kommentar.

Konsumentombudsmannen vidtog rättsliga åtgärder mot Jollyroom, som stämdes för att ha brutit mot marknadsföringslagen. Patent- och marknadsdomstolen utfärdade då ett förbud för Jollyrooms vilseledande reareklam i väntan på den slutliga domen. 

LÄS ÄVEN: Jollyroom stäms av KO för påhittad rea

Mer exakt, men förkortat, fick Jollyroom förbud för att "vid marknadsföring av varor använda sig av uttrycken "sale" eller "lagerrensning" eller andra uttryck med motsvarande innebörd, om inte försäljningen sker under en begränsad tid och priserna inte är väsentligt lägre än Jollyrooms ordinarie priser för motsvarande varor" med vite om 3 miljoner kronor.

Jollyrooms missvisande kampanjer har dock fortsatt, trots löften om att de ska rätta sig. Nu har KO granskat företagets påståenden om utförsäljning och bedömt att Jollyroom har brutit mot förbudet. 

Annons
Annons

Den 5 februari ska Jollyroom ha mejlat ut ett nyhetsbrev till sina prenumeranter, och likaså den 7 februari. De båda nyhetsbreven hade, enligt KO, samma innebörd. Rubrikerna var "Allt ska bort!" med en text undertill om att riktigt bra priser gäller på "utgående sortiment" och att det "gäller så långt lagret räcker". Detta bedömde KO som ett påstående med motsvarande innebörd som "lagerrensning" som då bröt mot det förbud som Jollyroom fick.

KO analyserade även Jollyrooms prishistorik och kom fram till "att utförsäljningspriserna (det senaste uttagna priset) för varorna i stort sett är jämförbara med Jollyrooms ordinarie priser. Jollyroom har därmed enligt KO gjort sig skyldiga till en överträdelse av Patent- och marknadsdomstolens "intermistiska förbud". Därför vill Konsumentsombudsmannen att Jollyroom döms till att betala vitet om 3 miljoner kronor.

RÄTTELSE: Det stod tidigare i artikeln att Jollyroom hade dömts till att betala vitet på tre miljoner kronor. Rätt är att KO har krävt att Patent- och marknadsdomstolen ska döma ut det aktuella vitesbeloppet. Jollyroom skriver i ett mejl till Ehandel.se att företaget kommer att bestrida anklagelserna.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta