Jonas Ogvall gör comeback med AI-tjänst för e-handeln

"Här kom det plötsligt en produkt som löser ett behov".

Under sin tid som vd för Svensk Digital Handel fick Jonas Ogvall ta itu med allt från det kommande förbudet med alkohol på nätet, till vad Brexit skulle få för konsekvenser för svenska e-handlare. Han var dessutom med och gjorde e-handelseventet D-Congress till vad det är i dag, bland annat genom att flytta det från Borås till Göteborg.

Lämnade SDH i somras

Men i somras stod det plötsligt klart att Jonas Ogvall skulle lämna posten som Svensk Digital Handels vd, och sedan dess har det varit tyst om den tidigare e-handelsprofilen.

Annons

LÄS ÄVEN: "Jag är ingen förvaltare"

Nu kan vi dock berätta att Jonas Ogvall sedan tidigare i år har ett nytt jobb - nämligen som CCO på startupföretaget Textual.

LÄS ÄVEN: Ny e-handelstjänst låter datorn skapa ditt content

- Det där C:et i mitten kan ju betyda "Communication" eller "Connection". Eller kanske "Commercial". Man får lägga lite i sin egen betraktelse vad man tycker passar bäst, säger han om sin nya titel när Ehandel.se träffar honom på årets D-Congress.

"Kräver tid och kostar pengar"

Textuals ambition är att med AI-teknik hjälpa e-handlare att skriva snabba och kostnadseffektiva produkttexter. Genom att mata in nyckelord i ett system kan e-handlaren snabbt få en produkttext som ska vara grammatiskt korrekt.

Texterna går att få på olika språk, vilket förstås är smidigt om man som e-handlare är verksam i flera länder.

- Alla e-handlare i dag vet ju det att produkttexter kräver mycket tid, att de är en stor kostnad och att de är besvärliga att skriva, säger Jonasd Ogvall.

Ligger handeln efter med AI?

Enligt Ogvall kan Textual på så sätt hjälpa e-handlare som vill ta steget utomlands, men som tycker att kostnaden för produkttexterna utgör en för tuff barriär.

Annons

- Då kan du låta en copywriter skriva de där produkterna som verkligen är säljare, medan resten av produkterna kan automatiseras på både ett kostnadseffektivt och tidsbesparande sätt.

Vad var det som lockade dig med just det här jobbet?

- Den här sektorn är intressant och den växer, och här kom det plötsligt en produkt som löser ett behov som det pratades mycket om under den tiden som jag var på Svensk Digital Handel. Och det här är också AI. Jag har inte sett så mycket AI-produkter tidigare inom den här sektorn, säger Jonas Ogvall.

- Vi vet ju att det kommer och då undrar jag om det är handeln som ligger efter med hela AI-tekniken? Eller är det så att vi inte riktigt vågar testa? Då tyckte jag att det här var intressant eftersom det löser ett konkret problem för e-handlarna. Det visar verkligen vad AI är, och vilket jobb det kan göra, fortsätter han.

Har ni redan nu några e-handelskunder som du kan berätta om?

- Vi har startat en hel del projekt med väldigt många, men jag tänker inte säga vilka de är just nu. Jag hoppas kunna göra det om ett tag, avslutar Jonas Ogvall.

Annons