Annons

KO tar Trademax till domstol Skärmdumpar från Trademax e-handel april 2017 Trademax kampanjer ifrågasätts kraftigt av KO

KO tar Trademax till domstol

2017-04-27 09:53

Vill att företaget får betala 10 miljoner i marknadsstörningsavgift för den kontroversiella prissättningen på nätet.

I slutet av februari kunde vi berätta att Konsumentverket efter att under en tid ha bedrivit ett tillsynsärende mot Trademax, nu planerade att vidta rättsliga åtgärder mot företaget. Orsaken var den prissättning som användes i Trademax nätbutik, där Konsumentverket menade att företaget felaktigt uppgav att priser som i själva verket var ordinarie pris, var kampanjpriser eller reapriser.

Anklagas för “fuskpriser” i nätbutiken

Detta gjordes genom att Trademax uppgav ett “rekommenderat pris”, som sedan jämfördes med det satta priset, följt av en upplysning om hur mycket kunden sparade på köpet. 

Nu har även Konsumentombudsmannen (KO), som är en del av myndigheten Konsumentverket, fått nog av vad de kallar “Trademax fuskpriser”. Igår meddelade ombudsmannen att saken nu går vidare till Patent- och marknadsdomstolen.

“Det är systematiskt genomfört”

Men KO nöjer sig inte med att vilja förbjuda Trademax rekommenderade priser, som de menar “verkar vara påhittade” . De vill också att domstolen utdömer en så kallad marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor mot företaget.

Annons
Annons
- Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd. Därför vill vi också att Patent- och marknadsdomstolen markerar genom en hög marknadsstörningsavgift, säger Kristofer Johannesson, processråd på KO, i ett pressmeddelande. 

“Allt ska bort” var ingen utförsäljning

Myndigheten tar även upp en rad exempel på vad de reagerat på i Trademax nätbutik.

- Företaget påstår till exempel att kunderna sparar 5 700 kronor om de köper en matgrupp som företaget säger kostat 14 195. Problemet är att inget företag någonsin verkar ha sålt matgruppen för drygt 14 000 kronor. Genom att sätta ett för högt rekommenderat pris luras konsumenterna att tro att möblerna reas ut och att de gör en bra affär, skriver KO.

Uttryck som “lagerrensning” och “allt ska bort” ska enligt myndigheten ha använts utan att det rört sig om någon total utförsäljning - eller ens om att någon större del av sortimentet sålts till nedsatt pris.

Tidsbegränsad rea ska ha varit fejkad

En annan metod som Trademax enligt KO ska ha använt sig av är att påstå att kunderna endast har 24 timmar på sig att handla innan “kampanjen” är slut.

- På sajten fanns ett tidur som räknade ner; konsumenterna fick intrycket att de måste skynda sig att handla innan kampanjen tog slut. Men när 24 timmar hade gått började tiduret bara om nedräkningen, avslutar KO.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Rädsla för stämning när man skapar säkra <nobr>e-handelszoner</nobr>

Rädsla för stämning när man skapar säkra e-handelszoner

Välkommen till USA.

Annons
Annons
Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen <nobr>e-handel</nobr> i Kina

Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina

Lanserar samtidigt digital lyxklocka.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> utreds för prisfusk efter miljardbudet

E-handelsjätten utreds för prisfusk efter miljardbudet

Konsumentorganisation kräver att köpet stoppas.

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Marknadsplatsen omsatte 21,5 miljarder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

Går från in-house till e-handelsleverantör.

1
Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Men flytten går än så länge enligt plan.

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Betalar över 14 miljarder kronor.

Annons
Annons
Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Vi försökte genast beställa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

LensWay Group söker:

WEB/UX Manager

Humlegårdens Ekolager AB söker:

Operativ chef

uteprodukter.se söker:

Innesäljare till uteprodukter.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem