Annons

KO tar Trademax till domstol Skärmdumpar från Trademax e-handel april 2017 Trademax kampanjer ifrågasätts kraftigt av KO

KO tar Trademax till domstol

2017-04-27 09:53

Vill att företaget får betala 10 miljoner i marknadsstörningsavgift för den kontroversiella prissättningen på nätet.

I slutet av februari kunde vi berätta att Konsumentverket efter att under en tid ha bedrivit ett tillsynsärende mot Trademax, nu planerade att vidta rättsliga åtgärder mot företaget. Orsaken var den prissättning som användes i Trademax nätbutik, där Konsumentverket menade att företaget felaktigt uppgav att priser som i själva verket var ordinarie pris, var kampanjpriser eller reapriser.

Anklagas för “fuskpriser” i nätbutiken

Detta gjordes genom att Trademax uppgav ett “rekommenderat pris”, som sedan jämfördes med det satta priset, följt av en upplysning om hur mycket kunden sparade på köpet. 

Nu har även Konsumentombudsmannen (KO), som är en del av myndigheten Konsumentverket, fått nog av vad de kallar “Trademax fuskpriser”. Igår meddelade ombudsmannen att saken nu går vidare till Patent- och marknadsdomstolen.

“Det är systematiskt genomfört”

Men KO nöjer sig inte med att vilja förbjuda Trademax rekommenderade priser, som de menar “verkar vara påhittade” . De vill också att domstolen utdömer en så kallad marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor mot företaget.

Annons
Annons
- Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd. Därför vill vi också att Patent- och marknadsdomstolen markerar genom en hög marknadsstörningsavgift, säger Kristofer Johannesson, processråd på KO, i ett pressmeddelande. 

“Allt ska bort” var ingen utförsäljning

Myndigheten tar även upp en rad exempel på vad de reagerat på i Trademax nätbutik.

- Företaget påstår till exempel att kunderna sparar 5 700 kronor om de köper en matgrupp som företaget säger kostat 14 195. Problemet är att inget företag någonsin verkar ha sålt matgruppen för drygt 14 000 kronor. Genom att sätta ett för högt rekommenderat pris luras konsumenterna att tro att möblerna reas ut och att de gör en bra affär, skriver KO.

Uttryck som “lagerrensning” och “allt ska bort” ska enligt myndigheten ha använts utan att det rört sig om någon total utförsäljning - eller ens om att någon större del av sortimentet sålts till nedsatt pris.

Tidsbegränsad rea ska ha varit fejkad

En annan metod som Trademax enligt KO ska ha använt sig av är att påstå att kunderna endast har 24 timmar på sig att handla innan “kampanjen” är slut.

- På sajten fanns ett tidur som räknade ner; konsumenterna fick intrycket att de måste skynda sig att handla innan kampanjen tog slut. Men när 24 timmar hade gått började tiduret bara om nedräkningen, avslutar KO.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta