KappAhls e-handel ökade med 40 procent

Utgjorde 4,5 procent av den totala försäljningen i Q3.

Modekedjan KappAhl har på sistone satsat allt mer på e-handel.

LÄS ÄVEN: Stort lyft för KappAhls e-handel efter satsning på unified retail

Annons

Det tycks ha gett resultat och under det senaste kvartalet, som för företagets del var deras tredje under räkenskapsåret, ökade e-handelns omsättning med 40 procent, jämfört med samma period under 2017. Detta innebär att KappAhls e-handel nu står för 4,5 procent av den totala försäljningen, meddelar företaget i sin kvartalsrapport. 

"Omnitjänsterna ökar försäljningen"

Bland annat har företaget satsat mycket på olika omnikanallösningar och även där tycks ansträngningarna bära frukt.

- Även omnitjänsterna visar på ökande bidrag till försäljningen. Över hälften av vår e-handel levereras via Click&Collect och bidrar till merförsäljning i butik, sammanfattar företagets tillförordnade vd och koncernchef, Göran Bille, rapporten.

Han konstaterar att även andelen e-handelsorder som görs direkt i butikerna ökar.  

- Det målmedvetna arbetet att guida och följa våra kunder i den pågående beteende- förändringen, omfattar både utvecklingen av teknik och tjänster. Den nya kundtjänst som vi har öppnat ökar servicen till våra kunder och bidrar aktivt och positivt till vår försäljning, skriver Göran Bille. 

Newbie-pilot ska utvärderas

Även satsningen på det populära egna märket Newbie, som på senare tid fått både egna butiker och en egen e-handel, fortsätter att ge klirr i kassan hos koncernen. Efter att ha öppnat flera butiker i Storbritannien ska KappAhl nu utvärdera om en fortsatt expansion av märket kommer att inledas. 

LÄS ÄVEN: KappAhls babysuccé Newbie får egen e-handel 

Framgångarna i e-handeln syns också på hela koncernens siffror som visar att försäljningen under kvartalet ökade från 191 till 121 miljoner kronor. Samtidigt har omsättningen under kvartalet ökat med 25 miljoner till 1,24 miljarder kronor. Sett på de senaste nio månaderna har dock omsättningen minskat med 146 miljoner, jämfört med samma period under föregående räkenskapsår.

Annons

Ska utvecklas fysiskt och digitalt

Göran Bille tror dock att KappAhl ligger rätt till när det gäller att hänga med i handelns utveckling.

- Vi fortsätter utveckla organisation, inköp och logistik för att vara effektiva och snabbrörliga. Vi utvecklar både fysiska butiker och digitala kanaler för att skapa attraktiva erbjudanden till våra kunder och stärka våra varumärken. Allt med fortsatt god kostnadskontroll. Målet är god lönsamhet genom att nå positionen som vår kunds förstahandsval, skriver han.

Annons