KidsBrandStore ökar med 100 procent och når 65 miljoner

E-handlaren dubblade sin omsättning och storsatsar nu på butiksexpansion.

KidsBrandStore öppnade sin första fysiska butik i Täby Centrum i början av september förra året, och ett halvår senare kan nu företaget meddela att deras första butiksetablering har blivit en succé. Därför kommer butiken på Kungsmässan i Göteborg som ska öppna den första mars att få sällskap av ytterligare två nyöppningar i år.

- Ja, vi tog det beslutet i slutet av förra året. Målsättningen var egentligen att öppna två butiker under 2017 men efter att ha utvärderat butiken i Täby bestämde vi oss för att öka tempot, berättar Mikael Arnåsen, VD på KidsBrandStore.

Annons

De nya butikerna ska öppna på Nacka Forum den 1 augusti och i Emporia i Malmö den 1 september. Eftersom företaget redan har en butik i norra delarna av Stockholm är planen att man med en butik i Nacka ska kunna täcka en större del av huvudstaden, där KidsBrandStore också har många av sina e-handelskunder. Och Malmö var intressant eftersom det är Sveriges tredje storstad.

"Har byggt en mall med ett starkt koncept"

KidsBrandStore för enligt Mikael Arnåsen dialog med ett flertal gallerior och planen är att öppna ännu fler butiker på sikt. Tidigare har det pratats om 8-10 butiksöppningar de kommande åren och Mikael Arnåsen nämner Uppsala, Jönköping och Oslo som städer där diskussionerna har kommit förhållandevis långt.

- Vi har byggt en mall med ett starkt koncept som ska kunna fungera på många platser, säger han.

Butiken i Täby drogs inledningsvis med en del tekniska problem för omnikanalstjänsterna, men har sedan dess tagits väl emot av kunderna.

- Det har funkat bra, men det är samtidigt en resa både för kunderna och oss. Det är okänd mark och det gäller att få in tänket och förstå fördelarna, säger Mikael Arnåsen, och fortsätter:

- Ingen går initialt till en fysisk butik för att e-handla, så utmaningen ligger snarare i att få personalen som är vana vid att arbeta med fysisk retail att inse fördelarna med kopplingen till e-handel. Till exempel kan man plocka bort varor som inte går så bra och istället sälja dem på nätet.

Återinvesterar förtjänst i verksamheten

De senaste åren har KidsBrandStore dubblat sin omsättning flera gånger och 2016 blev inget undantag. Omsättningen steg till 65 miljoner kronor, och för 2017 är målet att dubbla på nytt till 130 miljoner kronor. Samtidigt kan KidsBrandStore presentera ett positivt resultat.

- Lönsamheten 2016 var bättre än vad vi hade budgeterat för. Målet för oss har hela tiden varit att ha svarta siffror, även om den förtjänst vi gör återinvesteras i verksamheten för att nå ökad tillväxt.

Annons

Utöver butiken i Täby har KidsBrandStore bland annat bytt affärssystem, flyttat till nya lokaler och ökat personalstyrkan med 200 procent under året som gått.

- Det har varit ett händelserikt år, och vi har gjort flera stora investeringar för att kunna fortsätta att växa. Att vi samtidigt kunnat vara lönsamma känns förstås jättebra, avslutar Mikael Arnåsen.

Annons