Kissie fälls för smygreklam – hotas av vite på 100 000

Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje och förbjuder omärkt reklam.

Idag föll domen mot bloggerskan och influencern Kissie, som egentligen heter Alexandra Nilsson. Fallet har varit uppmärktsammat då domen tros ha stor betydelse för hur influencers tillåts göra marknadsföring i sociala medier framöver, och därmed även för e-handlare som samarbetar med personer som Kissie. Saken har tidigare aldrig prövats i någon rättslig instans.

LÄS ÄVEN: KO tar Kissie till domstol

Annons
Annons

Kan få böta 100 000

Svarande i målet har varit Kissies båda bolag, Alexandra Media Sweden AB samt Tourn Media AB. Av domslutet framgår att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder bägge bolagen att marknadsföra produkter på det sätt som skett tidigare, både på Instagram och på Kissies egen blogg. Bolagen får heller inte “medverka till att utforma framställning så att den inte tydligt kan identifieras som marknadsföring”.

Om Kissie genom något av sina bolag skulle bryta mot detta förbud, väntar ett vite på 100 000 kronor per tillfälle.

"Sponsored post" okej som markering

I målet prövades tre olika reklamer. Två av dem fälldes, men den tredje - som hade markeringen “Sponsored post”, frias. Däremot vill domstolen inte låsa företag till att använda just den markeringen, då de menar att detta skulle göra konsumenterna en otjänst. Det viktiga tycks alltså alltjämt vara att reklammarkeringen framgår tydligt, exempelvis genom sättet som reklamens layout är utformad på.

Alexandra Nilsson har bestritt samtliga åtalspunkter.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!