Annons

Kissie fälls för smygreklam - hotas av vite på 100 000 Kiss fälls av domstolen och förbjuds att göra omärkt reklam

Kissie fälls för smygreklam - hotas av vite på 100 000

2018-01-31 12:07

Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje och förbjuder omärkt reklam.

Idag föll domen mot bloggerskan och influencern Kissie, som egentligen heter Alexandra Nilsson. Fallet har varit uppmärktsammat då domen tros ha stor betydelse för hur influencers tillåts göra marknadsföring i sociala medier framöver, och därmed även för e-handlare som samarbetar med personer som Kissie. Saken har tidigare aldrig prövats i någon rättslig instans.

LÄS ÄVEN: KO tar Kissie till domstol

Kan få böta 100 000

Svarande i målet har varit Kissies båda bolag, Alexandra Media Sweden AB samt Tourn Media AB. Av domslutet framgår att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder bägge bolagen att marknadsföra produkter på det sätt som skett tidigare, både på Instagram och på Kissies egen blogg. Bolagen får heller inte “medverka till att utforma framställning så att den inte tydligt kan identifieras som marknadsföring”.

Om Kissie genom något av sina bolag skulle bryta mot detta förbud, väntar ett vite på 100 000 kronor per tillfälle.

Annons
Annons

"Sponsored post" okej som markering

I målet prövades tre olika reklamer. Två av dem fälldes, men den tredje - som hade markeringen “Sponsored post”, frias. Däremot vill domstolen inte låsa företag till att använda just den markeringen, då de menar att detta skulle göra konsumenterna en otjänst. Det viktiga tycks alltså alltjämt vara att reklammarkeringen framgår tydligt, exempelvis genom sättet som reklamens layout är utformad på.

Alexandra Nilsson har bestritt samtliga åtalspunkter.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta