Annons

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons Komplett/RO Kompletts kampanj var inte var den såg ut att vara

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons

2017-06-19 10:05

Rabatten blev mindre än utlovat när Facebook-annonsering inte gick igenom.

En högtalare till 44 procents rabatt endast under helgen? Ja, varför inte, tänkte en konsument som i mars fick syn på annonsen från Komplett i sitt Facebook-flöde. Men glädjen blev kortvarig. När personen ifråga klickade på den medföljande länken och hamnade i Kompletts e-handel, visade sig rabatten nämligen i själva verket vara på inte riktigt lika roliga 12 procent.

Kunden upptäckte i samma veva att inte heller ett kampanjpris på hörlurar verkade stämma, och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen.

Annons-förvirring hos kundtjänsten

Enligt Komplett beror det inträffade på ett missförstånd. E-handlaren kör en kampanj med namnet “Lördag+Söndag” ungefär två gånger i månaden, men byter innehåll från gång till gång. Just den här gången hade Facebook av okänd anledning inte godkänt företagets annons och därför visades en gammal annons upp, skriver Komplett i sitt yttrande.

- Det är ett mänskligt fel och annonsören har reformerat sina rutiner så att detta inte ska kunna ske igen, skriver Komplett som sedan dess ska ha varit i kontakt med Facebook.

Kunden som råkade ut för den missvisande annonsen ska ha vänt sig till Kompletts kundtjänst för att fråga om otydligheten. Då ska ett nytt missförstånd ha uppstått eftersom kundtjänsten inte förstod vilken annons kunden refererade till. Annars kunde problemet ha rättats till direkt, menar Komplett.

Annons
Annons

"Misstag ändrar inte bedömningen"

Reklamombudsmannen har nu gått på anmälarens linje och fällt Komplett för vilseledande marknadsföring.

- Reklamombudsmannen finner att reklamen i bildspelet på Facebook ger intryck av att de två produkterna, en högtalare och ett par trådlösa hörlurar, är rabatterade med 44 procent respektive 15 procent. Enligt annonsören var så inte fallet, och att ett misstag skett där en gammal reklamkampanj visats i bildspelet på Facebook ändrar inte bedömningen, skriver stiftelsen i ett uttalande.

I ett mail till Ehandel.se skriver Komplett följande:

- Det är mycket ovanligt att vi gör sådana misstag, och vi har goda rutiner för att hantera detta. Vi tror att det är osannolikt att samma sak skulle hända igen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Annons
Annons
Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem