Annons

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons Komplett/RO Kompletts kampanj var inte var den såg ut att vara

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons

2017-06-19 10:05

Rabatten blev mindre än utlovat när Facebook-annonsering inte gick igenom.

En högtalare till 44 procents rabatt endast under helgen? Ja, varför inte, tänkte en konsument som i mars fick syn på annonsen från Komplett i sitt Facebook-flöde. Men glädjen blev kortvarig. När personen ifråga klickade på den medföljande länken och hamnade i Kompletts e-handel, visade sig rabatten nämligen i själva verket vara på inte riktigt lika roliga 12 procent.

Kunden upptäckte i samma veva att inte heller ett kampanjpris på hörlurar verkade stämma, och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen.

Annons-förvirring hos kundtjänsten

Enligt Komplett beror det inträffade på ett missförstånd. E-handlaren kör en kampanj med namnet “Lördag+Söndag” ungefär två gånger i månaden, men byter innehåll från gång till gång. Just den här gången hade Facebook av okänd anledning inte godkänt företagets annons och därför visades en gammal annons upp, skriver Komplett i sitt yttrande.

- Det är ett mänskligt fel och annonsören har reformerat sina rutiner så att detta inte ska kunna ske igen, skriver Komplett som sedan dess ska ha varit i kontakt med Facebook.

Kunden som råkade ut för den missvisande annonsen ska ha vänt sig till Kompletts kundtjänst för att fråga om otydligheten. Då ska ett nytt missförstånd ha uppstått eftersom kundtjänsten inte förstod vilken annons kunden refererade till. Annars kunde problemet ha rättats till direkt, menar Komplett.

Annons
Annons

"Misstag ändrar inte bedömningen"

Reklamombudsmannen har nu gått på anmälarens linje och fällt Komplett för vilseledande marknadsföring.

- Reklamombudsmannen finner att reklamen i bildspelet på Facebook ger intryck av att de två produkterna, en högtalare och ett par trådlösa hörlurar, är rabatterade med 44 procent respektive 15 procent. Enligt annonsören var så inte fallet, och att ett misstag skett där en gammal reklamkampanj visats i bildspelet på Facebook ändrar inte bedömningen, skriver stiftelsen i ett uttalande.

I ett mail till Ehandel.se skriver Komplett följande:

- Det är mycket ovanligt att vi gör sådana misstag, och vi har goda rutiner för att hantera detta. Vi tror att det är osannolikt att samma sak skulle hända igen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem