Annons

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons Komplett/RO Kompletts kampanj var inte var den såg ut att vara

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons

2017-06-19 10:05

Rabatten blev mindre än utlovat när Facebook-annonsering inte gick igenom.

En högtalare till 44 procents rabatt endast under helgen? Ja, varför inte, tänkte en konsument som i mars fick syn på annonsen från Komplett i sitt Facebook-flöde. Men glädjen blev kortvarig. När personen ifråga klickade på den medföljande länken och hamnade i Kompletts e-handel, visade sig rabatten nämligen i själva verket vara på inte riktigt lika roliga 12 procent.

Kunden upptäckte i samma veva att inte heller ett kampanjpris på hörlurar verkade stämma, och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen.

Annons-förvirring hos kundtjänsten

Enligt Komplett beror det inträffade på ett missförstånd. E-handlaren kör en kampanj med namnet “Lördag+Söndag” ungefär två gånger i månaden, men byter innehåll från gång till gång. Just den här gången hade Facebook av okänd anledning inte godkänt företagets annons och därför visades en gammal annons upp, skriver Komplett i sitt yttrande.

- Det är ett mänskligt fel och annonsören har reformerat sina rutiner så att detta inte ska kunna ske igen, skriver Komplett som sedan dess ska ha varit i kontakt med Facebook.

Kunden som råkade ut för den missvisande annonsen ska ha vänt sig till Kompletts kundtjänst för att fråga om otydligheten. Då ska ett nytt missförstånd ha uppstått eftersom kundtjänsten inte förstod vilken annons kunden refererade till. Annars kunde problemet ha rättats till direkt, menar Komplett.

Annons
Annons

"Misstag ändrar inte bedömningen"

Reklamombudsmannen har nu gått på anmälarens linje och fällt Komplett för vilseledande marknadsföring.

- Reklamombudsmannen finner att reklamen i bildspelet på Facebook ger intryck av att de två produkterna, en högtalare och ett par trådlösa hörlurar, är rabatterade med 44 procent respektive 15 procent. Enligt annonsören var så inte fallet, och att ett misstag skett där en gammal reklamkampanj visats i bildspelet på Facebook ändrar inte bedömningen, skriver stiftelsen i ett uttalande.

I ett mail till Ehandel.se skriver Komplett följande:

- Det är mycket ovanligt att vi gör sådana misstag, och vi har goda rutiner för att hantera detta. Vi tror att det är osannolikt att samma sak skulle hända igen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Nu skänker de pengarna till ett sjukhus för traumatiserade kvinnor i Kongo.

Annons
Annons
Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

15 procent av personalstyrkan får lämna företaget.

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Importörer ska nu ges chans att bevisa att deras leksaker uppfyller kraven.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hotas av konkurs - har kvar Trygg <nobr>E-handel</nobr>

Hotas av konkurs - har kvar Trygg E-handel

Svensk Digital Handel bedömer Teknikmagasinets finansiella status som god trots att företaget har försatts i rekonstruktion.

1
Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

IKEA är inte ensamma om att vidga sina vyer.

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Även returer ska kunna hämtas upp i bakluckan.

Annons
Annons
Handelsministern:

Handelsministern: "Jag är missnöjd med hur sakta det går"

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde vill att Sverige driver på för nya handelsregler som är bättre anpassade för e-handeln.

Coops nya darkstore är igång

Coops nya darkstore är igång

100 plockare arbetare med att plocka ihop kundernas e-handelsorder.

Axfood-företag får ny VD

Axfood-företag får ny VD

Jonas Ragnhage återvänder till koncernen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Conrad.se söker:

Kundtjänstmedarbetare med intresse för teknik sökes

Rapunzel of Sweden söker:

Social Digital Manager

Lasingoo Sverige AB söker:

Produktägare

Röhnisch Sportswear AB söker:

WEB CONTENT COORDINATOR

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem