Annons

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons Komplett/RO Kompletts kampanj var inte var den såg ut att vara

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons

2017-06-19 10:05

Rabatten blev mindre än utlovat när Facebook-annonsering inte gick igenom.

En högtalare till 44 procents rabatt endast under helgen? Ja, varför inte, tänkte en konsument som i mars fick syn på annonsen från Komplett i sitt Facebook-flöde. Men glädjen blev kortvarig. När personen ifråga klickade på den medföljande länken och hamnade i Kompletts e-handel, visade sig rabatten nämligen i själva verket vara på inte riktigt lika roliga 12 procent.

Kunden upptäckte i samma veva att inte heller ett kampanjpris på hörlurar verkade stämma, och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen.

Annons-förvirring hos kundtjänsten

Enligt Komplett beror det inträffade på ett missförstånd. E-handlaren kör en kampanj med namnet “Lördag+Söndag” ungefär två gånger i månaden, men byter innehåll från gång till gång. Just den här gången hade Facebook av okänd anledning inte godkänt företagets annons och därför visades en gammal annons upp, skriver Komplett i sitt yttrande.

- Det är ett mänskligt fel och annonsören har reformerat sina rutiner så att detta inte ska kunna ske igen, skriver Komplett som sedan dess ska ha varit i kontakt med Facebook.

Kunden som råkade ut för den missvisande annonsen ska ha vänt sig till Kompletts kundtjänst för att fråga om otydligheten. Då ska ett nytt missförstånd ha uppstått eftersom kundtjänsten inte förstod vilken annons kunden refererade till. Annars kunde problemet ha rättats till direkt, menar Komplett.

Annons
Annons

"Misstag ändrar inte bedömningen"

Reklamombudsmannen har nu gått på anmälarens linje och fällt Komplett för vilseledande marknadsföring.

- Reklamombudsmannen finner att reklamen i bildspelet på Facebook ger intryck av att de två produkterna, en högtalare och ett par trådlösa hörlurar, är rabatterade med 44 procent respektive 15 procent. Enligt annonsören var så inte fallet, och att ett misstag skett där en gammal reklamkampanj visats i bildspelet på Facebook ändrar inte bedömningen, skriver stiftelsen i ett uttalande.

I ett mail till Ehandel.se skriver Komplett följande:

- Det är mycket ovanligt att vi gör sådana misstag, och vi har goda rutiner för att hantera detta. Vi tror att det är osannolikt att samma sak skulle hända igen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Amerikansk skönhetsfavorit tar sin <nobr>e-handel</nobr> till Sverige

Amerikansk skönhetsfavorit tar sin e-handel till Sverige

Hajpat märke till den svenska marknaden.

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Passar på före sommarrean.

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen <nobr>e-handel</nobr>

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen e-handel

Tar upp kampen om möbler på nätet.

Annons
Annons
Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta