”Ledande omnikanal” bland ICA:s främsta mål för 2017

E-handelssatsningarna lär få större utrymme hos matjätten under nästa år.

ICA har under det senaste året gjort flera satsningar på sin e-handelsverksamhet. I slutet av sommaren stod det klart att 179 av koncernens butiker har börjat med e-handel, och en del av dem har satsat stora pengar på att bygga så kallade “drive thru”-stationer där kunderna kan hämta upp sina förbeställda varor.

Och satsningarna verkar ha gett resultat, för i början av november meddelade ICA Gruppen att onlineförsäljningen hade stigit med nästan 50 procent. Och fokuset på e-handel ser ut att bli allt starkare.

Annons

"Ett ganska enkelt affärsmässigt beslut" 

I ett utskick med rubriken “Strategiska prioriteringar 2017” meddelar nämligen ICA Gruppen att en av planerna för nästa år är att “skapa ett ledande omnikanalerbjudande tvärs över ICA:s verksamheter och plattformar”. Bolaget kommer att berätta mer om sina mål under en kapitalmarknadsdag i morgon och vill därför inte delge några närmare detaljer.

- Vi har inte möjlighet att kommentera det innan dess, säger Emelie Ericson på ICA Gruppens presstjänst.

Tidigare i höstas publicerade vi en intervju med ICA:s e-handelschef Magnus Rosén, som inte gjorde någon hemlighet av att det var omnikanal som var vägen framåt för ICA:s e-handel.

- Rent affärsmässigt så ser vi att kunderna finns på nätet i dag så vi behöver vara där. Men det är fortsatt så att kunderna efterfrågar den fysiska butiksupplevelsen och vi ser att kunderna som använder båda blir mer lojala och handlar mer. Så det är ett ganska enkelt affärsmässigt beslut att försöka få ihop det där och göra det enklare för kunden, sade han i vår tidigare artikel.

Annons