Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

Kläd- och inredningsbolaget Lexington grundades 1997. Ehandel.se rapporterade om företaget senast i augusti när aktören startade en ny e-handel för sitt andra varumärke Urban Collective. Lexington har under en lång tid satsat mycket på varumärkets digitalisering och sin e-handel. 

LÄS ÄVEN: Lexingtons webbshop ökade med 30% - startar ny e-handel

Annons
Annons

Nu redovisar bolaget sitt bokslut för januari till december 2018. Omsättningen är ganska stabil men sjönk från 268,1 miljoner kronor 2017, till 266,9 miljoner förra året.

I rapporten redogör Lexington även för fjärde kvartalet, som visar att bolaget fortsätter att öka på nätet. Det som har varit särskilt framgångsrikt är hemsortimentet, framförallt drivet av online-handeln. 

- Kvartalet visar fortsatta framgångar online. Vi gör framsteg inom viktiga strategiska områden och totalt sett hamnar försäljning och resultat i nivå med föregående år under ett kvartal där marknaden generellt fortsätter vara utmanande och under stark förändring, säger Kristina Lindhe, vd på Lexington, i ett pressmeddelande.

Nätförsäljningen står för 19 procent

Företagets online-försäljning är nu uppe i 19 procent av omsättningen.

- Vi kan också se en försäljningsökning på över 100 procent till e-handlare, både i kvartalet och för helåret, säger Kristina Lindhe.

Samtidigt som hemsegmentet har börjat öka, så har klädsortimentet minskat. Enligt vd Kristina Lindhe är orsaken "den varma hösten och den svaga julhandeln".

"Ser över situationen"

Under kvartalet har Lexingtons egna butiker tappat i försäljning med 3 procent, men lyckades öka med en procent under året.

- Trafiken till shoppingcenter, handelsplatser och varuhus har minskat generellt under året. Det gör att vi ser över situationen i det egna butiksnätet. Vi stängde två butiker under 2018 och vi stänger ytterligare en nu i februari, säger Kristina Lindhe och fortsätter:

Annons
Annons

- Våra huvudmarknader i Norden visar god tillväxt i kvartalet. Däremot har vi haft en svagare utveckling på flera europeiska marknader. Också här är det den fysiska handeln som viker, medan online-handeln utvecklas positivt även här.

"Nya internationella online-kunder"

Företaget satsar mer och mer på sin onlineförsäljning och har vågat bredda sina perspektiv internationellt sedan flera år tillbaka. Det kommer Lexington fortsätta med och redan nu förbereder företaget för framtida internationella online-kunder.

 - Under kvartalet har vi också fortsatt att investera i våra affärssystem för att möjliggöra en snabbare och effektivare integration med nya internationella online-kunder framöver. I december påbörjade vi ett samarbete med en av Tysklands ledande onlineföretag, Otto, som kommer att följas av fler liknande samarbeten och integrationer under första halvåret 2019, säger Kristina Lindhe.

Marknadsföring är också en central del av försäljningen och där satsar företaget på att vara rätt i tiden. Sociala medier och influencer-aktiviteter är därför något som företaget lägger mycket fokus på. 

- Under den förändring som pågår på marknaden är det viktigt att fortsätta utveckla, och bygga värde i, varumärket Lexington. Starka varumärken kommer att spela en allt viktigare roll för kunden framöver när en ökande del av handeln sker online. Vi har allokerat mer resurser till digitala media och influencer-aktiviteter i perioden och vi ökar marknadsföringen i egna kanaler. Vi anställer också flera personer som arbetar med digitaliseringen, avslutar Kristina.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!