Annons

Lindex fullträff: Ökar resultatet från 130 till 298 miljoner Susanne Ehnbåge

Lindex fullträff: Ökar resultatet från 130 till 298 miljoner

2019-02-14 07:39

Stark tillväxt på nätet.

Ökad lönsamhet på samtliga marknader och inom alla affärsområden. Så sammanfattar LIndex sitt 2018. I dag presenterar modeaktören sina siffror för det fjärde kvartalet samt för helåret, och det är framför allt den stärkta lönsamheten som lyfts fram.

Ökade försäljningen med 3,6 procent

Lindex rörelseresultat för 2018 nådde upp i 298 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 130 miljoner 2017.

- Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.

Utöver att minska kostnader och förbättra marginaler, har Lindex ägnat året åt att öka sin försäljning med 3,6 procent. Omsättningen landade på 589,9 miljoner euro. 

- Lindex visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden inom alla nordiska länder för 2018 och modeföretaget fortsätter också sin starka tillväxt online med en försäljningsökning på 46,6 procent under året, sammanfattar företaget.

"Accelererar digitala satsningar"

Det här året planerar Lindex att satsa på fortsatt tillväxt. Tanken är att bolagets e-handel ska fortsätta att växa, samtidigt som företagets varumärke vinner mark i nya länder.

Annons
Annons
- Under 2019 är försäljningstillväxt och god kostnadskontroll fortsatt i fokus. Vi växer starkt online och kommer under året accelerera våra digitala satsningar. Hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar bygger vår framgång. Det är med stor entusiasm vi nu blickar framåt med ambitionen att fortsätta stärka Lindex position som globalt varumärke, säger Susanne Ehnbåge.

Ehandel.se har sökt Lindex för kompletterande information angående företagets omsättning. 

LÄS ÄVEN: Lindex dubblar resultatet och ökar e-handeln med 65 procent

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta