Annons

Lindex fullträff: Ökar resultatet från 130 till 298 miljoner Susanne Ehnbåge

Lindex fullträff: Ökar resultatet från 130 till 298 miljoner

2019-02-14 07:39

Stark tillväxt på nätet.

Ökad lönsamhet på samtliga marknader och inom alla affärsområden. Så sammanfattar LIndex sitt 2018. I dag presenterar modeaktören sina siffror för det fjärde kvartalet samt för helåret, och det är framför allt den stärkta lönsamheten som lyfts fram.

Ökade försäljningen med 3,6 procent

Lindex rörelseresultat för 2018 nådde upp i 298 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 130 miljoner 2017.

- Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.

Utöver att minska kostnader och förbättra marginaler, har Lindex ägnat året åt att öka sin försäljning med 3,6 procent. Omsättningen landade på 589,9 miljoner euro. 

- Lindex visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden inom alla nordiska länder för 2018 och modeföretaget fortsätter också sin starka tillväxt online med en försäljningsökning på 46,6 procent under året, sammanfattar företaget.

"Accelererar digitala satsningar"

Det här året planerar Lindex att satsa på fortsatt tillväxt. Tanken är att bolagets e-handel ska fortsätta att växa, samtidigt som företagets varumärke vinner mark i nya länder.

Annons
Annons
- Under 2019 är försäljningstillväxt och god kostnadskontroll fortsatt i fokus. Vi växer starkt online och kommer under året accelerera våra digitala satsningar. Hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar bygger vår framgång. Det är med stor entusiasm vi nu blickar framåt med ambitionen att fortsätta stärka Lindex position som globalt varumärke, säger Susanne Ehnbåge.

Ehandel.se har sökt Lindex för kompletterande information angående företagets omsättning. 

LÄS ÄVEN: Lindex dubblar resultatet och ökar e-handeln med 65 procent

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta