Lindex dubblar resultatet och ökar e-handeln med 65%

"Ser mycket positivt på vår framtid".

Lindex har på senare tid gjort flera satsningar på e-handelsområdet, både i sin egen nätbutik och hos konkurrenter som Nelly.com och ASOS.

LÄS ÄVEN: Lindex om att sälja hos andra: "Ett naturligt nästa steg"

Annons

Utvecklar online-erbjudandet

Nu kommer företaget med sina siffror för årets tredje kvartal, och det ser ut som att satsningarna på e-handel har gett resultat. Onlineförsäljningen har nämligen ökat med 65 procent, samtidigt som bolaget i stort visar upp en tillväxt på 3,4 procent i lokala valutor.

- Vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande och växer digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där hållbar utveckling är en central del. Jag ser mycket positivt på vår framtid och att fortsätta utveckla Lindex till ett starkt globalt varumärke, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.

Exakt vad onlineökningen på 65 procent innebär i kronor och ören, framgår inte av pressmeddelandet, men Lindex har totalt sett omsatt 147 miljoner euro under det gångna kvartalet. Det kan jämföras med drygt 151 miljoner euro samma period förra året. 

Resultat på 10,8 miljoner euro 

Resultatet landade samtidigt på 10,8 miljoner euro, vilket är nära på dubbelt så mycket som de 5,5 miljoner euro som posten landade på under det tredje kvartalet 2017.

- Vår fortsatta positiva utveckling och starka tillväxt är ett resultat av vårt målinriktade arbete. Vi hade en bra kollektionsövergång vilket gav en framgångsrik höststart och vi ser en ökad kundtrafik till såväl våra fysiska butiker som vår e-handel, säger Susanne Ehnbåge.

LÄS ÄVEN: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Annons