Lyko blev årets e-handel och Nordens bästa webbsajt

E-handlaren hamnade högst upp på pallen två gånger om vid årets upplaga av Episerver Awards.

Igår avgjordes Episerver Awards. En tävling som i år vuxit ut från Sverige och blivit en nordisk tävling inom webbaserad kommunikation för webbplatser som byggts på Episervers plattform.

I årets upplaga hade 86 bidrag nominerats i fem kategorier och vinnare av årets e-handel, där en jury granskade sajterna inom kundupplevelse, integrationer, personalisering och prestanda, blev svenska Lyko.

Annons
Annons

Genom en folkomröstning vann företaget även priset som Nordens bästa webbsajt.

– Resan för oss har bara börjat och vi vill fortsätta utmana och tänja gränserna för handel inom skönhetsindustrin. Därför är det extra kul att vinna publikens pris. Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Rickard Lyko, grundare av Lyko.

Först i världen med ny plattform

I oktober lanserade Avensia en ny e-handel i samarbete med Avensia vars primära nyhet var snabbheten och att sajten fungerar offline. Nu meddelar skönhetsföretaget att man är först i världen med att använda sig av Episerver Social, en plattform för att skapa användargenererat innehåll.

Det besökarna initialt ser efter lanseringen är recensioner och betygsättning av produkter och det ska gå att recensera allt ifrån en ansiktsbehandling till ett tandläkarbesök, samt följa personer och varumärken.

Tanken är att på sikt binda samman hela skönhetsvärlden till sajten och även här finns Avensia med på ett hörn.

– Att kunna lyfta en snabbväxande e-handel till en helt ny nivå kräver en enorm vilja och kreativitet från samtliga inblandade. SCOPE-arkitekturen och världens första Episerver Social installation öppnar dörren för en helt ny tillväxtresa för Avensia, säger Robin Gustafsson, VD för Avensia.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!