Annons

MEDS firar 8 månader - toppar på tusentals order per dag Björn Thorngren (VD), Adham Shawwaf (CTO), Joanna Elmes (COO)

MEDS firar 8 månader - toppar på tusentals order per dag

2018-11-23 18:30

"Toppnivåerna snart nya normalnivån".

Fullt ös, jobb in på natten och en personalflytt från kontoret ut till lagret. Så sammanfattar Meds vd Björn Thorngren sina planer för helgen.

Black Friday är här och nätapoteket räknar med en ordentlig tillströmning av kunder under fredag, lördag och söndag. Då kommer vd:n själv och de övriga i kontorspersonalen att själva hjälpa till med orderpackandet, och när vi når Björn Thorngren befinner han sig på lagret för att öva inför helgens skarpa läge.

Hur går det för dig hittills?

- Ja du, det är lite som att flyga en jumbojet. Det går bra så länge allt fungerar men när något oväntat händer är det bättre ifall någon mer erfaren tar över.

"Miljardbolag inom ett par år"

Meds, som tillsammans med Apotea är de enda renodlade nätapoteken som får sälja receptbelagd medicin, startade sin verksamhet i mars och har alltså nu varit igång i cirka åtta månaders tid. Omsättningen har ökat månad för månad och sortimentet är nu uppe i över 8 000 produkter.

LÄS ÄVEN: Så ska utmanaren MEDS bli Sveriges största nätapotek

Kan du inte säga något om vad ni omsätter månad för månad?

Annons
Annons
- Det är lite känsligt så här i starten men vi siktar på att vara ett miljardbolag inom ett par år. Och vi växer över plan så vi är supernöjda.
- Men om man ska säga något mer exakt så kommer vi att ligga på ett par tusen order om dagen nu under Black Friday och julhandeln. Vi har ökat för varje månad.

Apoteksvaror är kanske inte det första som många tänker på när man pratar om kampanjer i samband med Black Friday, men hos Meds är man inställd på strykande åtgång. Björn Thorngren räknar upp prylar till badrummet, snacks som bars och nötter samt egentligen "allt som har med hälsa att göra", som saker som kunderna troligtvis kommer att vilja beställa hem.

"Spännande logistiskt" med Black Friday

Och det är inte tal om att bara sänka några enstaka priser här eller där, lovar Björn Thorngren.

- Vi satsar på ett väldigt brett erbjudande som verkligen gör det möjligt att fylla på ordentligt där hemma i förråden. Det här är också ett bra tillfälle för oss att testa att jobba med högre volymer, så det blir spännande rent logistiskt.
- Det som är toppnivåer nu kommer väldigt snart att vara vår nya normalnivå.

Hittills har storstadsområdena varit överrepresenterade bland Meds kunder, vilket Björn Thorngren tror har att göra med bland annat bolagets mer generösa leveransalternativ i framför allt Stockholm.

Många av kunderna väljer att få sina paket levererade direkt till hemmet.

- Det börjar verkligen sprida sig nu, att det är möjligt att e-handla på det sättet, säger han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta