Annons

Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

2019-02-06 13:43

Ekologiska varor ökade med 28 procent.

Mat.se har sedan starten 2012 jobbat på att få sina kunder att handla mer hållbart och ekologiskt. I en tidigare intervju med Måns Danielson som är vd på Mat.se, berättade han för Ehandel.se att deras två huvudfokusområden är att göra det enkelt för kunden att handla "bättre", det vill säga att göra bra val och att spara pengar, samt att bidra till ett mer hållbart samhälle. 

För knappt ett år sedan skrev vi även om att e-mathandlaren skulle börja med att synliggöra klimatdata om hur varje vara påverkar miljön. Efter ett avslutat köp skulle kunden även få ett kvitto med information om hur inköpet har påverkat miljön. Detta infördes med målet om att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp skulle minska med 50 procent.

LÄS ÄVEN: Full transparens: Mat.se i unikt samarbete kring klimatdata

Nu har Mat.se dessutom tagit fram möjligheten för kunden att ”ekofiera” sin kasse, vilket betyder att att kunden ska få upp ekologiska alternativ för sina produkter i kassan med information om prisskillnad och produktinformation så att kunden ska få möjlighet till fler ekologiska val innan köpet slutförs.

Annons
Annons
– Vi vill hjälpa kunden att handla mer ekologiskt genom att visa alternativ som kunden kanske har missat. Med detta hoppas vi kunna öka ekoförsäljningen, och därmed bidra till de mervärden som ekologiskt innebär för miljön, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

Nätmatföretaget ökade under 2018 sin försäljning av ekologiska varor med hela 28 procent och den delen står nu för 16,4 procent av den totala försäljningen. Tar man även med andra miljömärkningar, landar den ekologiska försäljningen på 33 procent.

För att jämföra, så landade den totala ekoandelen av livsmedelsförsäljningen i Sverige på drygt 9 procent. 

– Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på ekologiskt och arbetar aktivt med kampanjer och kommunikation kring vårt ekologiska utbud till våra kunder. Vi har också en väldigt påläst och engagerad kundgrupp som ständigt efterfrågar ett mer ekologiskt, vegetariskt, veganskt och hållbart utbud, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se, i ett pressmeddelande. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Annons
Annons
Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Annons
Löwengrips nya <nobr>e-handel</nobr> är live

Just nu: Löwengrips nya e-handel är live

Premiär för Hermine Hold.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta