Annons

Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

2019-02-06 13:43

Ekologiska varor ökade med 28 procent.

Mat.se har sedan starten 2012 jobbat på att få sina kunder att handla mer hållbart och ekologiskt. I en tidigare intervju med Måns Danielson som är vd på Mat.se, berättade han för Ehandel.se att deras två huvudfokusområden är att göra det enkelt för kunden att handla "bättre", det vill säga att göra bra val och att spara pengar, samt att bidra till ett mer hållbart samhälle. 

För knappt ett år sedan skrev vi även om att e-mathandlaren skulle börja med att synliggöra klimatdata om hur varje vara påverkar miljön. Efter ett avslutat köp skulle kunden även få ett kvitto med information om hur inköpet har påverkat miljön. Detta infördes med målet om att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp skulle minska med 50 procent.

LÄS ÄVEN: Full transparens: Mat.se i unikt samarbete kring klimatdata

Nu har Mat.se dessutom tagit fram möjligheten för kunden att ”ekofiera” sin kasse, vilket betyder att att kunden ska få upp ekologiska alternativ för sina produkter i kassan med information om prisskillnad och produktinformation så att kunden ska få möjlighet till fler ekologiska val innan köpet slutförs.

Annons
Annons
– Vi vill hjälpa kunden att handla mer ekologiskt genom att visa alternativ som kunden kanske har missat. Med detta hoppas vi kunna öka ekoförsäljningen, och därmed bidra till de mervärden som ekologiskt innebär för miljön, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

Nätmatföretaget ökade under 2018 sin försäljning av ekologiska varor med hela 28 procent och den delen står nu för 16,4 procent av den totala försäljningen. Tar man även med andra miljömärkningar, landar den ekologiska försäljningen på 33 procent.

För att jämföra, så landade den totala ekoandelen av livsmedelsförsäljningen i Sverige på drygt 9 procent. 

– Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på ekologiskt och arbetar aktivt med kampanjer och kommunikation kring vårt ekologiska utbud till våra kunder. Vi har också en väldigt påläst och engagerad kundgrupp som ständigt efterfrågar ett mer ekologiskt, vegetariskt, veganskt och hållbart utbud, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se, i ett pressmeddelande. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta