MatHem krossar matjättarna när det gäller ekologiskt

Nätmatjättens senaste siffror ska befästa deras kunder som bäst i Sverige på att handla ekologiskt.

Häromveckan publicerade vi två reportage om de ledande mataktörerna på nätet, MatHem och Mat.se. Något de båda delar är att de vill få folk att handla mer hållbart och ekologiskt.

Rapporter har även publicerats om hur onlinehandeln med mat driver skiftet mot ekologiskt. Nätkunderna är helt enkelt duktigare på att handla gröna varor än konsumenterna i den traditionella detaljhandeln.

Annons

25 procent ekologiskt

Nu rapporterar MatHem, som kommer passera miljarden i år, att över 25 procent av deras försäljning nu är ekologiska varor.

- Ekologiska varor har alltid varit viktiga för våra kunder. Nu ser vi att det är en naturlig del att handla ekologiskt och andelen växer stadigt hela tiden. Och MatHem har klart högst andel av alla och sätter nya rekord. Det är vi mycket glada för, säger Tomas Kull, VD på MatHem.

"Inte i närheten av våra kunders intresse"

Att runt var fjärde vara som nu skickas ut är en ekologisk ska vara långt mycket bättre än de stora matjättarna i Sverige. Enligt MatHem har Coop, som säger sig vara störst i Sverige på ekologiska livsmedel, endast 9,2 procent ekologisk försäljning.

- De stora jättarna försöker profilera sig som ekologiska men ska man vara ärlig så är de inte ens i närheten av våra kunders intresse för ekologiskt. MatHem kommer att fortsätta utöka sortimentet för att bli ännu vassare och möta kundernas krav, säger Tomas Kull.

De mest populäraste ekovarorna hos MatHem ska vara följande:

  1. Mjölk
  2. Ägg
  3. Bananer
  4. Kaffe
  5. Tomater

Annons