Annons

Microsoft och Kroger härmar Amazon Go Kroger och Microsoft digitaliserar den fysiska mat- och detaljhandeln

Microsoft och Kroger härmar Amazon Go

2019-01-11 07:00

Utmanar e-handeln och utvecklar framtidens butikskoncept.

Amazon Go ska nu utmanas av Microsoft som tillsammans med butikskedjan Kroger har skapat en egen version av e-handelsjättens kassalösa butikskoncept.

I slutet av 2016 meddelade Amazon att de skulle öppna sin första kassalösa butik enligt sitt nya koncept Amazon Go. Sedan dess har nio kassalösa butiker öppnat i Seattle, Chicago och San Francisco. Men under tiden satt inte andra aktörer med händerna i kors.

LÄS ÄVEN: Amazon kopierar det svenska konceptet obemannad butik

Ska sätta ny standard för innovation

Under de första dagarna på året tillkännagav Kroger, som är en av USA:s största kedjor inom snabbköp och detaljhandel, och Microsoft ett samarbete. Enligt dem ska de omdefiniera kundupplevelsen och utveckla framtidens butikskoncept, rapporterar CNBC. Samtidigt meddelade även Amazon att de nu ska storsatsa på sitt koncept och planerar att öppna 3000 Amazon Go butiker fram till 2021.

- Tillsammans kommer vi att omdefiniera shoppingupplevelsen för miljontals kunder, både Krogers och andra återförsäljares runt om i världen. Men även sätta en ny standard för innovation inom branschen, säger Satya Nadella, vd för Microsoft, i ett uttalande.

Utmanar e-handeln

Kroger och Microsoft vill genom sitt sammarbete även utmana e-handeln och ge sina kunder fler skäl till att besöka fysiska butiker. Till att börja med ska två av Krogers butiker bli pilotbutiker, i Ohio och Washington State, nära varje företags huvudkontor. Målet är att butikerna ska vara utformade på ett sätt som ska underlätta för kunder och anställda att ta sig runt och hitta i butikerna. Systemet ska bidra till att kunderna sparar tid, och butiken sparar pengar, skriver CNN.

Annons
Annons

Pilotbutikerna ska utrustas med digitala prisskyltar på alla hyllor, där priser uppdateras i realtid. Mellan dessa digitala skyltar kommer butiken sälja reklamutrymme i form av digitala annonser som även ska vara anpassade till varje kund. Bytet till digitala priser kommer även att hjälpa butikspersonalen att snabbt ändra priser på produkter och skapa erbjudanden, vilket Kroger menar kommer öka butikpersonalens produktivitet.

Ska styra kunden i butiken

Tanken är att kunden först ska skapa sin inköpslista i Krogers nya "Scan, Bag, Go" app. När kunden sedan kommer in i butiken kommer appen att visa vägen till den varan på inköpslistan som är närmast kunden. Appen sammankopplas med Microsofts molntjänst och olika sensorer i affären som styr kunderna, när de efter hand avmarkerar varor på sin inköpslista. Molntjänsten och videoanalyssystem används även för att hålla koll på om varorna på hyllorna håller på att ta slut, och larmar personalen när det är dags att fylla på.

När kunden närmar sig gången där varan från inköpslistan ligger, kommer en personlig avatar att dyka upp på skärmen som leder kunden den sista biten till exempelvis rätt pastasort. Då ska kunden skanna produkten med sin telefon, som automatiskt bockar av varan från inköpslistan, och antingen då kunna läsa mer om produkten eller bara gå vidare till nästa vara. När listan är avklarad ska kunden kunna checka ut själv med hjälp av appen.

Kroger planerar att tillsammans med Microsoft sälja den nya tekniken till återförsäljare i USA och hela världen.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta