Annons

Microsoft och Kroger härmar Amazon Go Kroger och Microsoft digitaliserar den fysiska mat- och detaljhandeln

Microsoft och Kroger härmar Amazon Go

2019-01-11 07:00

Utmanar e-handeln och utvecklar framtidens butikskoncept.

Amazon Go ska nu utmanas av Microsoft som tillsammans med butikskedjan Kroger har skapat en egen version av e-handelsjättens kassalösa butikskoncept.

I slutet av 2016 meddelade Amazon att de skulle öppna sin första kassalösa butik enligt sitt nya koncept Amazon Go. Sedan dess har nio kassalösa butiker öppnat i Seattle, Chicago och San Francisco. Men under tiden satt inte andra aktörer med händerna i kors.

LÄS ÄVEN: Amazon kopierar det svenska konceptet obemannad butik

Ska sätta ny standard för innovation

Under de första dagarna på året tillkännagav Kroger, som är en av USA:s största kedjor inom snabbköp och detaljhandel, och Microsoft ett samarbete. Enligt dem ska de omdefiniera kundupplevelsen och utveckla framtidens butikskoncept, rapporterar CNBC. Samtidigt meddelade även Amazon att de nu ska storsatsa på sitt koncept och planerar att öppna 3000 Amazon Go butiker fram till 2021.

- Tillsammans kommer vi att omdefiniera shoppingupplevelsen för miljontals kunder, både Krogers och andra återförsäljares runt om i världen. Men även sätta en ny standard för innovation inom branschen, säger Satya Nadella, vd för Microsoft, i ett uttalande.

Utmanar e-handeln

Kroger och Microsoft vill genom sitt sammarbete även utmana e-handeln och ge sina kunder fler skäl till att besöka fysiska butiker. Till att börja med ska två av Krogers butiker bli pilotbutiker, i Ohio och Washington State, nära varje företags huvudkontor. Målet är att butikerna ska vara utformade på ett sätt som ska underlätta för kunder och anställda att ta sig runt och hitta i butikerna. Systemet ska bidra till att kunderna sparar tid, och butiken sparar pengar, skriver CNN.

Annons
Annons

Pilotbutikerna ska utrustas med digitala prisskyltar på alla hyllor, där priser uppdateras i realtid. Mellan dessa digitala skyltar kommer butiken sälja reklamutrymme i form av digitala annonser som även ska vara anpassade till varje kund. Bytet till digitala priser kommer även att hjälpa butikspersonalen att snabbt ändra priser på produkter och skapa erbjudanden, vilket Kroger menar kommer öka butikpersonalens produktivitet.

Ska styra kunden i butiken

Tanken är att kunden först ska skapa sin inköpslista i Krogers nya "Scan, Bag, Go" app. När kunden sedan kommer in i butiken kommer appen att visa vägen till den varan på inköpslistan som är närmast kunden. Appen sammankopplas med Microsofts molntjänst och olika sensorer i affären som styr kunderna, när de efter hand avmarkerar varor på sin inköpslista. Molntjänsten och videoanalyssystem används även för att hålla koll på om varorna på hyllorna håller på att ta slut, och larmar personalen när det är dags att fylla på.

När kunden närmar sig gången där varan från inköpslistan ligger, kommer en personlig avatar att dyka upp på skärmen som leder kunden den sista biten till exempelvis rätt pastasort. Då ska kunden skanna produkten med sin telefon, som automatiskt bockar av varan från inköpslistan, och antingen då kunna läsa mer om produkten eller bara gå vidare till nästa vara. När listan är avklarad ska kunden kunna checka ut själv med hjälp av appen.

Kroger planerar att tillsammans med Microsoft sälja den nya tekniken till återförsäljare i USA och hela världen.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta