Annons

Miljarder annonser borttagna - nu släpper Google ny policy Tar i med hårdhandskarna

Miljarder annonser borttagna - nu släpper Google ny policy

2019-03-14 11:52

Motarbetar oseriösa aktörer.

2,3 miljarder bortplockade annonser från nära 30 miljoner appar och hemsidor. Så ser facit ut när Google ser tillbaka på 2018. De borttagna annonserna har brutit mot sökjättens policy och därmed riskerat att vilseleda eller utnyttja sårbara människor, rapporterar nyhetssajten TechCrunch.

Storstädningen, som ska ha genomförts både manuellt och med hjälp av olika algoritmer, har alltså lett till att stora mängder innehåll som inte höll måttet togs bort under det gångna året.

Vem står bakom annonsen?

Men även om 2,3 miljarder förstås kan låta mycket, så är det inte i närheten av vad 2017 års siffra landade på. Då var det enligt uppgift ytterligare en miljard annonser som hamnade i Googles soptunna.

Bland annat ska bolaget under 2018 ha raderat hundratusentals tveksamma annonser för biljettförsäljning samt stora mängder reklam som misstänks försöka lura till sig folks kort- och kontouppgifter, så kallad phishing. Google ska också ha haft en del arbete med att se över att annonser verkligen kommer från den avsändare som uppges, vilket inte alltid är fallet.

Annons
Annons

Ny policy i april

Men om allt går vägen ska det här arbetet minska ytterligare i omfattning framöver. I april släpper Google nämligen en ny policy, som är tänkt att förtydliga för de annonserande företagen vilka regler som gäller. Förhoppningen är att bolag helt enkelt ska göra rätt från början så att de slipper få annonser bortplockade.

Enligt TechCrunch drog Googles annonser in 32 miljarder dollar bara under det senaste kvartalet, vilket motsvarar 83 procent av bolagets omsättning för perioden.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta