Annons

Miljarder annonser borttagna - nu släpper Google ny policy Tar i med hårdhandskarna

Miljarder annonser borttagna - nu släpper Google ny policy

2019-03-14 11:52

Motarbetar oseriösa aktörer.

2,3 miljarder bortplockade annonser från nära 30 miljoner appar och hemsidor. Så ser facit ut när Google ser tillbaka på 2018. De borttagna annonserna har brutit mot sökjättens policy och därmed riskerat att vilseleda eller utnyttja sårbara människor, rapporterar nyhetssajten TechCrunch.

Storstädningen, som ska ha genomförts både manuellt och med hjälp av olika algoritmer, har alltså lett till att stora mängder innehåll som inte höll måttet togs bort under det gångna året.

Vem står bakom annonsen?

Men även om 2,3 miljarder förstås kan låta mycket, så är det inte i närheten av vad 2017 års siffra landade på. Då var det enligt uppgift ytterligare en miljard annonser som hamnade i Googles soptunna.

Bland annat ska bolaget under 2018 ha raderat hundratusentals tveksamma annonser för biljettförsäljning samt stora mängder reklam som misstänks försöka lura till sig folks kort- och kontouppgifter, så kallad phishing. Google ska också ha haft en del arbete med att se över att annonser verkligen kommer från den avsändare som uppges, vilket inte alltid är fallet.

Annons
Annons

Ny policy i april

Men om allt går vägen ska det här arbetet minska ytterligare i omfattning framöver. I april släpper Google nämligen en ny policy, som är tänkt att förtydliga för de annonserande företagen vilka regler som gäller. Förhoppningen är att bolag helt enkelt ska göra rätt från början så att de slipper få annonser bortplockade.

Enligt TechCrunch drog Googles annonser in 32 miljarder dollar bara under det senaste kvartalet, vilket motsvarar 83 procent av bolagets omsättning för perioden.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta